ОСОБЛИВОСТІ ПРОЯВУ ТРИВОЖНОСТІ ЯК НАСЛІДОК ВПЛИВУ ПСИХОТРАВМУЮЧИХ ПОДІЙ НА РОЗВИТОК ОСОБИСТОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2312-8437.41.159062Ключові слова:
тривога, тривожність, страх, тривожний ряд, тривожні стани, види тривожності, екзистенційна тривожністьАнотація
У статті поданий ґрунтовний аналіз проблеми типологічної різноманітності феномену тривожності як наслідку впливу психотравмуючих подій на розвиток особистості. Проаналізовано багатоманіття підходів, включаючи педагогічні та соціальні теорії виникнення тривожності. На основі аналізу і синтезу праць дослідників з означеної проблеми було виокремлено певну кількість видів, типів та проявів досліджуваної властивості особистості. Виділено критерії для класифікації та видового, типологічного і порівневого поділу тривожності. Такий усебічний аналіз тривожності дозволив стверджувати про значну типологічну варіабельність цього феномену.
Посилання
Berezin, F.B. (1988). Psikhicheskaya adaptatsiya i trevoga [Mental adaptation and anxiety]. Psikhicheskaya i psikhofiziologicheskaya adaptatsiya cheloveka – Psychic and psychophysiological adaptation of a person, (pp. 13‒21). L.: Nauka [in Russian].
Bozhovich, L.I. (2008). Lichnost i ee formirovanie v detskom vozraste [Personality and its formation in childhood]. Sankt-Peterburg: Piter [in Russian].
Gordetsova, N.M. (1978). Vzaimosvyaz trevozhnosti ozhidaniy, psikhodinamicheskoy trevozhnosti i sotsiometricheskogo statusa u starshikh doshkolnikov [Interrelation of anxiety of expectations, psychodynamic anxiety and sotsiyometric status at senior preschool children]. Problemi integralnogo issledovaniya individualnosti – Problems of Integral Investigation of Individuality, (pp. 71‒78). Perm: Izdatelstvo PGPI [in Russian].
Izard, K. (2008). Strakh i vidy trevozhnosti [Fear and anxiety]. In V.M. Astapov (Ed.), Trevoga i trevozhnost – Anxiety and anxiety, (pp. 104‒118). Moscow: PER SE [in Russian].
Prikhozhan, A.M. (2009). Psikhologiya trevozhnosti: doshkolnyy i shkolnyy vozrast (+CD) [Anxiety Psychology: preschool and school age] (2nd ed.). Sankt-Peterburg: Piter [in Russian].
Rikroft, Ch. (2008). Trevoga, strakh i ozhidanie [Anxiety, fear and expectation]. In V.M. Astapov (Ed.), Trevoga i trevozhnost – Anxiety andanxiety, (pp. 175‒207). Moscow: PER SE [in Russian].
Spilberger, Ch. (2008). Kontseptualnye i metodologicheskie problemy issledovaniya trevogi [Conceptual and methodological problems of study of anxiety]. In V.M. Astapov (Ed.), Trevoga i trevozhnost – Anxiety andanxiety, (pp. 85‒99). Moscow: PER SE [in Russian].
Astapov, V.M. (Ed.). (2008). Trevoga i trevozhnost – Anxiety andanxiety. Moscow: PER SE [in Russian].
Freyd, Z. (2007). Vlecheniya i nevrozy [Cravings and neuroses]. (A.M. Bokovikov, Trans.). Moscow: Akademicheskiy Proekt [in Russian].
Khanin, Yu.L. (1991). Mezhlichnostnaya i vnutrigruppovaya trevoga v usloviyakh znachimoy sovmestnoy deyatelnosti [Interpersonal and intragroup anxiety in conditions of significant joint activity]. Voprosy psikhologii – Questions of psychology, 5, 56–64 [in Russian].
Gavrilova, T.A. (2009). Automortalnaya trevoga kak problema psikhologii zdorovya [Automortal alert as a problem of psychology of health]. Psikhologiya zdorovya: novoe nauchnoe napravlenie – Psychology of health: a new scientific direction, (pp. 39–45). Sankt-Peterburg: SPbGIPSR [in Russian].
Kucheriavets, V.H. (2009). Osoblyvosti verbalizatsii tanatychnoi tryvozhnosti v period doroslishannia [Features of verbalization of tenatic anxiety during the period of adolescence]. Materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii – Proceedings of the International Scientific and Practical Conference. (pp. 458–461). Chernivtsi: Knyha – XXI [in Ukrainian].
Nesterenko, V.O. (2009). Problema spivvidnoshennia zakhysnykh mekhanizmiv osobystosti ta tryvozhnosti [The problem of correlation of protective mechanisms of personality and anxiety]. In L.M. Romanyshyn (Ed.), Zbirnyk naukovykh prats Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy. Seriia: pedahohichni ta psykholohichni nauky – Collection of scientific works of the National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine. Series: pedagogical and psychological sciences, 51, 159–169 [in Ukrainian].
Omelchenko, Ya., & Kisarchuk, Z. (2008). Psykholohichna dopomoha ditiam z tryvozhnymy stanamy [Psychological help for children with anxiety states]. Kyiv: Shkilnyi svit [in Ukrainian].
Kislovskaya, V.R. (1971). Zavisimost mezhdu sotsiometricheskim statusom i simptomom trevozhnosti ozhidaniy v sotsialnom obshchenii: v vozrastnom plane [The relationship between sociometric status and the symptom of anxiety of expectations in social communication: in the age-old plan]. Candidateʼs thesis. Moskow [in Russian].
Leontev, D.A. (2003). Ekzistentsialnaya trevoga i kak s ney ne borotsya [Existential anxiety and how to deal with it]. Moskovskiy Psikhoterapevticheskiy Zhurnal – Moscow Psychotherapeutic Magazine, 2, 107–119 [in Russian].
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Проблеми гуманітарних наук. Серія: Психологія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Розробляючи положення видавничої політики збірника фахового наукового видання Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка Проблеми гуманітарних наук. Серія: Психологія, редакція спиралась на рекомендації Комітета з етики публікацій – Committee on Publication Ethics (COPE), досвід роботи українських і закордонних наукових товариств, організацій та редакцій наукових видань, а також керувалась Етичним кодексом ученого України. Суспільство має бути впевненим у чесності науковців та достовірності результатів їхніх досліджень. На жаль, в багатьох країнах спостерігалися серйозні порушення етики, які підірвали авторитет науки та довіру суспільства до вчених. Щоб запобігти такому розвиткові подій в Україні, всі науковці мають усвідомлювати важливість високоетичної поведінки та свою відповідальність за формування громадської думки щодо науки.
Етичні зобов’язання авторів
- Основний обов’язок автора полягає в тому, щоб надати точний звіт про проведене дослідження, а також об’єктивне обговорення його значущості. Автори повинні представити свої результати чітко та однозначно, так що їхні висновки можуть бути підтверджені іншими вченими, без підробки отримання даних або неналежного маніпулювання ними.
- Автори статей несуть усю повноту відповідальності за зміст статей і за сам факт їх публікації.
- Автор повинен цитувати ті публікації, які здійснили визначальний вплив на сутність роботи, що викладалася, а також ті, які можуть швидко познайомити читача з більш ранніми роботами, важливими для розуміння цього дослідження. Необхідно також належним чином вказувати джерела принципово важливих матеріалів, використаних у цій роботі, якщо ці матеріали не були отримані самим автором.
- Недопустимим є представлення плагіату в якості оригінальної роботи та подання до публікації раніше опублікованої статті. У випадках виявлення зазначених фактів відповідальність несуть автори наданих матеріалів.
- Співавторами статті мають бути все ті особи, які доклали значний науковий внесок у представлену роботу і які розділяють відповідальність за отримані результати. Автор, який представляє рукопис до публікації, відповідає за те, щоб до списку співавторів були включені тільки ті особи, які відповідають критерію авторства та бере на себе відповідальність за згоду інших авторів статті на її публікацію в журналі.
- Автори повинні повідомити редактора про будь-який потенційний конфлікт інтересів, на які могла б вплинути публікація результатів, що містяться в цьому рукописі.
- Автори повинні чітко вказати джерела всієї процитованої або представленої інформації та мають належним чином оформити посилання на літературні джерела, що використані у роботі, відповідно до вимог ДСТУ ГОСТ 7.1:2006.
- Редколегія має право відмовити у публікації статті за умов недотримання вимог редакції.
Угода про публікацію та авторські права
Ця угода про публікацію та авторські права («Угода») регулює процедуру подання рукопису праці під назвою _______________________________________________________
Сторонами цієї Угоди є:
________________________________________ (одноосібно або у співавторстві, далі – «Автор»)
та Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, видавець та власник авторських прав на збірник Людинознавчі студії. Серія: "Педагогіка" в особі ректора п. Скотної Н.В. (далі – «Видавець»).
1. ЛІЦЕНЗІЯ НА ВИКОРИСТАННЯ АВТОРСЬКОГО ПРАВА
a) Автор надає Видавцю безоплатну глобальну невиключну ліцензію на публікацію, відтворення, демонстрацію, розповсюдження та використання Статті у довільній формі та на будь-якому носії, повністю або частково, окремо або як частини колективної праці, у тому числі, невиключну ліцензію на публікацію Статті у випуску Публікації, копіювання та розповсюдження індивідуальних передруків Статті, відтворення Статті у повному обсязі в інших публікаціях та відтворення і розповсюдження Статті або анотації до неї у комп'ютерних системах пошуку інформації. Автор зберігає всі авторські права на Статтю (або частину, написану Автором) та всі інші права, які прямо не згадані у цій Угоді.
б) Автор надає Видавцю право передавати на умовах субліцензії або в інший спосіб будь-які ліцензії, надані Видавцю відповідно до цієї Угоди.
в) Повторна публікація. Автор зобов’язаний вимагати згадування Видавця як першовидавця Статті при перевиданні її у будь-якій іншій публікації за згодою Автора. Якщо Видавець уповноважує будь-яку іншу сторону перевидати Статтю згідно з умовами пунктів 1 (а) та 1 (б) цієї Угоди, Видавець зобов’язаний вимагати, щоб ця сторона гарантувала згадування Автора як Автора Статті.
2. РЕДАГУВАННЯ СТАТТІ
Автор дає згоду на редагування Видавцем Статті відповідно до вимог Публікації. У тій мірі, у які правки Видавця прирівнюються до об’єктів інтелектуальної власності, Видавець надає всі права на такі правки Автору. Видавець погоджується на публікацію Статті за умови, що Стаття, у її кінцевому вигляді, є прийнятною як для Автора, так і для Видавця.
3. ГАРАНТІЇ
a) Автор гарантує, що, наскільки йому відомо, Стаття не принижує людської гідності, не посягає на приватне життя і жодним іншим чином не порушує прав людини. Автор зобов'язується звільнити і убезпечити Видавця від таких претензій.
б) Автор гарантує, що Автор має усі необхідні повноваження для підписання цієї Угоди та надання ліцензій, передбачених цією Угодою.
в) Автор гарантує, що Стаття, надана Видавцю, не була опублікована раніше.
4. ТЕРМІН ДІЇ
a) Ця Угода залишається чинною упродовж терміну дії авторських прав на Статтю відповідно до законів про захист авторських прав у кожній країні.
5.ГОНОРАР
Автор погоджується та визнає, що Автор не отримає жодної оплати від Видавця за використання Статті або ліцензій, наданих відповідно до цієї Угоди, за винятком випадків, якщо протилежне погоджено у письмовій формі в окремому порядку. Видавець публікує Статтю та надає Автору переплетений збірник зі Статею в усталеному форматі. Автор має можливість замовити додаткові копії за свій рахунок до того моменту, як Публікація, в якій міститься Стаття, потрапить в друк.
6. ПОВНОТА УГОДИ
Ця Угода замінює всі без винятку інші угоди, усні або письмові, між Автором та Видавцем щодо предмета цієї Угоди. Ця Угода містить усі гарантії та домовленості між сторонами стосовно Статті, і кожна сторона визнає, що не існує жодних інших тверджень, спонукань, обіцянок чи угод з боку або від імені будь-якої зі сторін, за винятком гарантій та домовленостей, що містяться у цій Угоді.
Автор(и):_________ Ректор: Скотна Н.В.,ДДПУ ім. Івана Франка
Підпис:___________ Підпис:______________________
Дата:_____________ Дата:________________________