ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ ПРОБЛЕМИ СОЦІАЛІЗАЦІЇ ДІТЕЙ З ОБМЕЖЕНИМИ МОЖЛИВОСТЯМИ ЗДОРОВ’Я ЧЕРЕЗ СИСТЕМУ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Катерина Баб’як
  • Марія Глинська

DOI:

https://doi.org/10.24919/2312-8437.45.197869

Ключові слова:

інклюзивна освіта, обмежені можливості здоров’я, соціалізація

Анотація

Анотація. На сучасному етапі розвитку суспільства визріли передумови для переходу взаємин суспільства і осіб з обмеженими можливостями здоров’я на якісно інший рівень. З одного боку, це проявляється у тенденції до інтеграції людей з порушеннями розвитку в суспільство, а з іншого, до автономності від суспільства. Під інтеграцією розуміється принцип сумісності різних соціальних груп при збереженні ними своїх особливостей і об’єднанні в єдину спільноту, де вони взаємодіють на рівноправних засадах.

У сучасному суспільстві процес соціалізації людей з обмеженими можливостями здоров’я ускладнюється тим, що провідним типом спеціального освітнього закладу, як і раніше, залишається спеціальна школа, школа-інтернат закритого типу. Ця обставина штучно ізолює дітей з обмеженими можливостями від суспільства, відриває їх від сім’ї. Хоча у нашій країні діти з обмеженими можливостями здоров’я виховуються і навчаються не тільки в домашніх умовах, але і в школах-інтернатах, будинках-інтернатах та корекційних школах, жодна з цих установ не розв’язує проблему соціальної ізоляції дітей з обмеженими можливостями здоров’я від однолітків.

Вступаючи у спеціальні установи, діти з перших днів починають відставати в розвитку від своїх однолітків. Це відбувається через тяжкість інтелектуального порушення, наявного у дитини. Саме тому значною мірою особи з обмеженими можливостями здоров’я мають право на навчання в освітній установі загального призначення, основним завданням якої є інтеграція в життя і створення умов компенсації порушення з урахуванням не тільки біологічних, а й соціальних факторів. Подібна освіта називається інклюзивною або включеною.

Біографії авторів

Катерина Баб’як

аспірант кафедри практичної психології, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, 24, вул. Івана Франка, м. Дрогобич, Україна, індекс 82100 (babiak1991@ukr.net)

Марія Глинська

аспірант кафедри практичної психології, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, 24, вул. Івана Франка, м. Дрогобич, Україна, індекс 82100 (mariya_glunska@ukr.net)

Посилання

Adaptovana konventsiia OON shchodo osib z osoblyvymy potrebamy [Adapted UN Convention on Persons with Disabilities]. (2006, December 13). Niu-York. Retrieved from www.osmhi.org/index.php?page=200&news=401&pages [in Ukrainian].

Akatov, L.I. (2003). Sotcialnaia reabilitatciia detei s ogranichennymi vozmozhnostiami zdorovia [Social rehabilitation of children with disabilities]. Moskva: Vlados [in Russian].

Deklaratsiia pro prava invalidiv [Declaration on the Rights of Persons with Disabilities]. (2006). Retrieved January 29, 2019, from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_g71 [in Ukrainian].

Zhavoronkov, R.N. (2005). Realizatciia prava detei-invalidov na obrazovanie (evropeiskaia praktika i rossiiskii opyt) [Realization of the right of children with disabilities to education (European practice and Russian experience)]. Chelovek i trud – Man and work, 9, 22–28 [in Russian].

Zaitcev, D.V. (2004). Integrirovannoe obrazovanie detei s OVZ [Integrated education for children with disabilities]. Sotciologicheskie issledovaniia – Sociological studies, 7, 127–132 [in Russian].

Metody raboty s detmi s ogranichennymi vozmozhnostiami zdorovia [Methods of working with children with disabilities]. (n.d.). Retrieved October 22, 2015, from http://www.s367.zouo.ru/index.php?id=1422 [in Russian].

Polikasheva, N.V. (2014). Formirovanie sotcialnogo opyta u detei i podrostkov [The formation of social experience in children and adolescents]. Sotcializatciia detei s OVZ na sovremennom etape: nauchno-metodicheskii i prikladnoi aspekty – Socialization of children with disabilities at the present stage: scientific, methodological and applied aspects, 1, 43–52 [in Russian].

Pro reabilitatsiiu invalidiv v Ukraini: Zakon Ukrainy vid 20.12.2005 r. N 3235-IV (3235-15) [About rehabilitation of disabled people in Ukraine: Law of Ukraine of December 20, 2005, N 3235-IV (3235-15)]. (2006). Vidomosti Verkhovnoi Rady – Information of the Verkhovna Rada, 2–3, pp. 36–42 [in Ukrainian].

Pro vnesennia zmin do deiakykh zakonodavchykh aktiv Ukrainy: Zakon Ukrainy vid 19.12.2018 r. № 2249-VIII [On Amendments to Some Legislative Acts of Ukraine: Law of Ukraine of December 19, 2018, No. 2249-VIII]. (2018). Vidomosti Verkhovnoi Rady – Information of the Verkhovna Rada, 6–7, p. 43 [in Ukrainian].

Pro vnesennia zmin do Zakonu Ukrainy «Pro osvitu» shchodo osoblyvostei dostupu osib z osoblyvymy osvitnimy potrebamy do osvitnikh posluh: Zakon Ukrainy vid 23 travnia 2017 r. № 2053-VIII [On Amendments to the Law of Ukraine «On Education» on the peculiarities of access of persons with special educational needs to educational services: Law of Ukraine of May 23, 2017, No. 2053-VIII]. (2017). Retrieved January 29, 2019, from https://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2053-viii [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-03-04

Номер

Розділ

Статті