ПРОФЕСІЙНЕ САМОВИЗНАЧЕННЯ УЧНІВ РАННЬОГО ЮНАЦЬКОГО ВІКУ

Автор(и)

  • Олександр Посацький
  • Олеся Ригель

DOI:

https://doi.org/10.24919/2312-8437.47.229349

Ключові слова:

самовизначення; особистість; профорієнтація

Анотація

Анотація. У статті розглядаються питання стійкого уявлення про себе, про свої можливості, уподобання, тобто про «самовизначення». Тематика професійного самовизначення школяра завжди перебувала у центрі уваги науковців і практиків, позаяк від вибору професії залежить, якою людиною ви станете, як реагує на вас навколишнє середовище, чи реалізуєте себе як «особистість». Безумовно, «самовизначення» можна вважати психологічним новоутворенням юнацького віку. Як же було зазначено, термін «самовизначення» вживається у різних значеннях – сімейних, релігійних, професійних, моральних.

Зміни на ринку праці України потребують певної модернізації підходів до розв᾿язання проблеми професійного самовизначення сучасного школяра. Тому на рівні школи ця проблема все таки залишається відкритою, вимагаючи налагодження ефективної профорієнтаційної роботи.

Наше завдання – донести до сучасних школярів важливість правильного вибору професії, пояснити, що професія має приносити задоволення. На розв᾿язання цих проблем спрямована частина пропаганди.

Однак не можна стверджувати, що професійне просвітництво базується тільки на пропаганді. Робота, яку проводять в школі щодо агітації та пропаганди профдіагностики має бути спланованою, спрямованою на потреби ринку праці. Професій є досить багато, і вони певною мірою пов᾿язані між собою професійними інтересами, схильностями та здібностями молоді, а також динамікою розвитку. Велике значення у професії мають вік та стать людини, і суспільство це враховує.

Таким чином, потрібно впроваджувати певні підготовчі курси, де учнів будуть готувати до вибору професії, враховуючи уміння та навички, допоможуть краще пізнати потреби ринку праці.

Біографії авторів

Олександр Посацький

кандидат психологічних наук, доцент кафедри практичної психології, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, вул. Івана Франка, 24, м. Дрогобич, Україна, індекс 82100 (boroda63@ukr.net)

Олеся Ригель

кандидат психологічних наук, доцент кафедри практичної психології, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, вул. Івана Франка, 24, м. Дрогобич, Україна, індекс 82100 (olesyarygel@ukr.net)

Посилання

Zabrodskyi, M.M. (2009). Osnovy vikovoi psykholohii [Basics of age psychology]. Ternopil: Bohdan [in Ukrainian].

Zakatnov, D.O., & Kapustina, O.V. (2003). Profesiine samovyznachennia starshoklasnykiv [Professional self-determination of high school students]. Kyiv: KNEU [in Ukrainian].

Lomov, B.F. (1984). Metodologicheskie i teoreticheskie problemy psikhologii [Methodological and theoretical problems of psychology]. Moskva: Nauka [in Russian].

Melnyk, T. (2004). Proforiientatsiina robota zi shkoliaramy u himnazii [Career guidance work with schoolchildren in the gymnasium]. Ridna shkola ‒ Native school, 10, 16‒18 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-04-26

Номер

Розділ

Статті