ГОТОВНІСТЬ ПЕДАГОГІВ СУЧАСНОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ ДО РОБОТИ В УМОВАХ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Валентина Стець

DOI:

https://doi.org/10.24919/2312-8437.45.196289

Ключові слова:

готовність, інклюзивна освіта, обмежені можливості здоров’я (ОМЗ), рівні готовності до інклюзивної освіти, система освіти

Анотація

.

Анотація. В умовах сучасності вітчизняна система освіти зазнає значних змін. Обговорюється необхідність оновлення технологій навчання, які сприяють підвищенню якості освітнього процесу.

У контексті освітніх реформ гостро постало питання про доцільність запровадження інклюзивного навчання та підвищення вимог до діяльності педагогів. Більшість респондентів позитивно відгукуються про роль інклюзії в освітньому процесі загальноосвітньої школи або дитячого садка, повністю або частково погоджуючись з тим, що інклюзивна освіта має бути однією з форм навчання дітей з ОМЗ, хоча не всі педагоги мотивовані на реалізацію ідей інклюзії у педагогічній практиці. Це підтверджують кількісні дані за критерієм мотиваційно-ціннісної готовності. Як основний аргумент, що обґрунтовує недостатню мотиваційну готовність респондентів до роботи в умовах інклюзивної освіти, можна віднести відсутність необхідних знань про особливості розвитку дітей з ОМЗ, їхні особливі освітні потреби і способи задоволення цих потреб з використанням спеціальних методик корекційно-педагогічного впливу.

Операціонально-діяльнісна готовність педагогів до роботи в умовах інклюзивної освіти відповідає переважно середньому рівню. Це недостатній показник, зумовлений відсутністю у респондентів знання принципів і розуміння завдань інклюзивної освіти, а також несформованістю умінь відбирати ефективні методи і прийоми навчання, технології персоніфікованого супроводу дитини з ОВЗ.

Аналіз рефлексивно-оцінної готовності педагогів до роботи в умовах інклюзивної освіти показав, що респонденти адекватно оцінюють власну професійну компетентність в області організації інклюзії. Ці досліджувані позначають наявні у них труднощі і проблеми, прагнуть виділити їх причини. Крім того, відзначається таке: педагоги не можуть проаналізувати наявні ресурси і встановити можливості для організації інклюзивної практики; не можуть у оцінці ефективності запропонованих методів і прийомів навчання дітей з ОВЗ; не виявляються проблеми.

Біографія автора

Валентина Стець

кандидат філософських наук, доцент, завідувач кафедри практичної психології, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, 24, вул. Івана Франка, м. Дрогобич, Україна, індекс 82100 (valentina_stec@ukr.net)

Посилання

Gorbunova, L.N. (2009). Issledovatelskii trening v povyshenii kvalifikatcii pedagogov – subektov razvitiia obrazovaniia [Research training in continuing education of teachers ‒ subjects of educational development]. Standarty i monitoring v obrazovanii – Standards and monitoring in education, 6, 21–25 [in Russian].

Kozyreva, V.A., Radionova, N.F., & Triapitcyna, A.P. (Eds.). (2008). Kompetentnostnyi podkhod v pedagogicheskom obrazovanii [Competency-based approach in teacher education]. Saint Petersburg: Izd-vo RGPU im. A.I. Gertcena [in Russian].

Kraevskii, V.V., & Khutorskoi, A.V. (2003). Predmetnoe i obshchepredmetnoe v obrazovatelnykh standartakh [Subject and general subject in educational standards]. Pedagogika – Pedagogy, 3, 3–10 [in Russian].

Shulzhenko, D.І. (2009). Osnovy psykholohichnoi korektsii autychnykh porushen u ditei [Basics of psychological correction of autistic disorders in children]. Kyiv: [b.v.] [in Ukrainian].

Ostrovska, K.O. (2011). Osoblyvosti stavlennia pedahohiv zahalnoosvitnoi shkoly do inkliuzyvnoi osvity [Peculiarities of the attitude of teachers of general education to inclusive education]. Aktualni problemy psycholohii: zbirnyk naukovykh prats Instytutu psykholohii imeni H.S. Kostiuka. T. 10: Psykholohiia navchannia. Henetychna psykholohiia – Actual problems of psychology: a collection of scientific works of the G.S. Kostyuk Institute of Psychology. Vol. 10: Psychology of training. Genetic psychology, 10 (18), 337–347. Kyiv: DP «Informatsiino-analitychne ahentstvo» [in Ukrainian].

Ostrovska, K.O. (2012). Psykholohichni chynnyky emotsiinoho vyhorannia u korektsiinykh pedahohiv [Psychological factors of emotional burnout in correctional educators]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M.P. Drahomanova. Seriia 19: Korektsiina pedahohika ta spetsialna psykholohiia – Scientific journal of M.P. Dragomanov National Pedagogical University. Series 19: Correctional pedagogy and special psychology, 21, 399–404. Kyiv [in Ukrainian].

Ostrovska, K.O., Salamon, O.L., Sichkar, L.I., Kondratenko, Yu.V., & Rieznik, N.V. (2017). Sekventsiini prohramy dopomohy ditiam z autyzmom [Sequential programs for helping children with autism]. Lviv: Malyi vydavnychyi tsentr LNU imeni Ivana Franka [in Ukrainian].

Synov, V.M., & Shulzhenko, D.I. (2012). Osoblyvosti umovy sotsializatsii ditei z autystychnymy porushenniamy [Features of conditions for socialization of children with autistic disorders]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M.P. Drahomanova. Seriia 19: Korektsiina pedahohika ta spetsialna psykholohiia – Scientific journal of M.P. Dragomanov National Pedagogical University. Series 19: Correctional pedagogy and special psychology, 21, 251–256. Kyiv: NPU imeni M.P. Drahomanova [in Ukrainian].

Shevtsov, A.H., & Synov, V. (2004). Nova stratehiia rozvytku korektsiinoi pedahohiky v Ukraini [New strategy for the development of correctional pedagogy in Ukraine]. Defektolohiia – Defectology, 2, 6–10 [in Ukrainian].

Shevtsov, A.H. (2007). Profesiina mobilnist korektsiinoho pedahoha u reabilitatsiinii systemi koordynat [Professional mobility of the correctional teacher in the rehabilitation coordinate system]. Defektolohiia – Defectology, 4, 40–43 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-02-26

Номер

Розділ

Статті