СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ВИТОКИ РОЗВИВАЛЬНОГО ПРОСТОРУ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Надія Скотна
  • Валентина Афанасенко

DOI:

https://doi.org/10.24919/2312-8437.45.197000

Ключові слова:

освіта, простір освіти, розвиток, становлення, трансформація, особистість, творчий потенціал

Анотація

Анотація. Глобальні виклики прогресуючої складності вимагають оперативного й адекватного реагування на основі узгодженої та продуктивної особистої життєвої функції. Доречність нелінійних інноваційних непередбачуваних процесів існування у всій мінливості його змін та сценаріїв є основою творчого потенціалу людини. Творчий потенціал як синтез здібностей, характеристик та готовності і можливості продуктивної життєдіяльності формується у процесі навчальної взаємодії. Як результат, освіта стає всеохопливим процесом, що постійно функціонує. Виховання – це унікальний процес розвитку багатогранного досвіду буття, творення та розвитку духовності і продуктивного життєвого шляху. Освіта супроводжує особистісне екзистенціалістичне становлення та творчий розвиток у всьому різноманітті життєвих сенсів.

Продуктивний розвиток особистості бере свій початок від постійної динаміки освітнього простору. Особистісна потенціальна здатність до розвитку може бути реалізована в різних формах взаємодії: свідомої, несвідомої, прихованої та явної, формальної та неформальної тощо.

Навчальний простір визначається як необмежений територією та часом, нелінійний, динамічний і цілісний трансформаційний процес міжпредметного спілкування всередині інформаційної мережі глобальної комунікації. Він базувався на аналізі соціальних та психологічних агентів, які впливають на специфіку особистісного розвитку і реалізації творчого потенціалу. Освітній простір об’єднує об’єктивні, інформаційно-технологічні, емоційні, символічні, раціональні й інтелектуальні та інтуїтивно-духовні реалії: культурний та історичний досвід людства, сучасні знання про перспективи світу та людської цивілізації; архаїчне відчуття колективного несвідомого, досвід розвитку індивідуальної історії з трансперсональним досвідом; формально структурований, формалізований, спонтанно формалізований метод отримання знань; особистий, соціальний, транскультурний досвід; процеси інтеграції та диференціації, які визначають її динамічну стійкість.

Біографії авторів

Надія Скотна

доктор філософських наук, професор кафедри практичної психології, ректор, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, 24, вул. Івана Франка, м. Дрогобич, Україна, індекс 82100 (skotna@ukr.net)

Валентина Афанасенко

доктор філософських наук, доцент, завідувач кафедри психології, Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради, 38, вул. Бидгощська, м. Черкаси, Україна, індекс 18000 (vallina_k911@ukr.net)

Посилання

Ammon, G. (1995). Dinamicheskaia psikhiatriia [Dynamic psychiatry]. Saint Petersburg [in Russian].

Berdiaev, N.A. (1994). Filosofiia svobodnogo dukha [Philosophy of free spirit]. Moscow: Respublika [in Russian].

Bertin, A. (1992). Vospitanie v utrobe materi, ili Rasskaz ob upushchennykh vozmozhnostiakh [Parenting, or a Tale of Missed Opportunities]. (G.P. Khlunovska, Trans.). Saint Petersburg: MNPO «Zhizn» [in Russian].

Boulbi, Dzh. (2003). Priviazannost [Attachment]. (N.G. Grigoreva & G.V. Burmenska, Trans.). Moscow: Gardariki [in Russian].

Verni, T. (1994). Tainaia zhizn rebenka do rozhdeniia [The secret life of a child before birth]. Moscow: Akva [in Russian].

Horbunova, L.S. (2015). Fіlosofіia transformatyvnoi osvіty dlia doroslykh: unіversytetskі stratehіi і praktyky [Transformative Adult Education Philosophy: University Strategies and Practices]. Sumy: Universytetska knyha [in Ukrainian].

Dzhems, V. (1993). Mnogoobrazie religioznogo opyta [Diversity of religious experience]. Saint Petersburg: Andreev i synovia [in Russian].

Ilin, I.A. (1993). Sochineniia. T. 1: Put dukhovnogo obnovleniia [Works. Vol. 1: The path of spiritual renewal]. T. Lisitca (Comp.). Moscow: Russkaia kniga [in Russian].

Konovalchuk, V.I. (2017). Rozvytok tvorchoho potentsialu osobystosti u prostori osvity [Development of personality’s creative potential in the space of education]. (Doctor’s thesis). Instytut vyshchoi osvity NAPN Ukrainy, Kyiv [in Ukrainian].

Konovalchuk, V.I. (2014). Kharakter rozvytku prostoru osvity [The nature of the development of education space]. Humanitarnyi visnyk Derzhavnoho vyshchoho navchalnoho zakladu «Pereiaslav-Khmelnytskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni H.S. Skovorody». Dodatok 1 do Vyp. 35: Tematychnyi vypusk «Vyshcha osvita Ukrainy u konteksti intehratsii do yevropeiskoho osvitnoho prostoru» – The journal of humanities of the state higher educational establishment «Pereyaslav-Khmelnytskyi State Pedagogical University named after Hryhoriy Skovoroda». Annex 1 to Issue 35: Thematic issue «Higher education of Ukraine in the context of integration into the European educational space» (pp. 196–205). Kyiv: Hnozys [in Ukrainian].

Konovalchuk, V.I. (2016). Tvorcha osobystist u prostori osvity [Creative personality in the space of education]. Uman: FOP Zhovtyi O. O. [in Ukrainian].

Piazhe, Zh. (1969). Izbrannye psikhologicheskie trudy [Selected Psychological Works]. Moscow: Prosveshchenie [in Russian].

Podobed, N.D. (2001). Vnutriutrobnoe vospitanie ploda [Intrauterine growth of the fetus]. In N.A. Zharkin (Ed.), Perinatalnaia psikhologiia i akusherstvo – Perinatal Psychology and Obstetrics (pp. 30–33). Volgograd: Volgogradskaia meditcinskaia akademiia [in Russian].

Robinson, K., & Aronika, L. (2016). Shkola maibutnoho. Revoliutsiia u vashii shkoli, shcho nazavzhdy zminyt osvitu [School of future. A revolution in yours school that will change education forever]. (H. Leliv, Trans.). Lviv: Litopys [in Ukrainian].

Skotna, N. (2005). Osoba v rozkolotii tsyvilizatsii: osvita, svitohliad, dii [Person in a split civilization: education, worldview, actions]. Lviv: Ukrainski tekhnolohii [in Ukrainian].

Fanti, S. (1995). Mikropsikhoanaliz [Micropsychoanalysis]. Moscow [in Russian].

Freid, Z. (1992). Psikhoanaliz. Religiia. Kultura [Psychoanalysis. Religion. Culture]. Moscow: Renesans [in Russian].

Chemberlen, D. (2005). Razum vashego novorozhdennogo rebenka [The mind of your newborn baby]. Moscow: Klass [in Russian].

Harkness, S. (1992). The developmental niche: A theoretical framework for analyzing the household production of health. Social Science and Medicine, 38 (2), 217–226.

Schindler, S., & Zimprich, H. (1983). Ekologie der Perinatalzeit (pp. 24–49). Stuttgart: Hippocrates.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-02-26

Номер

Розділ

Статті