ОСОБЛИВОСТІ ЦІННІСНО-СМИСЛОВОЇ СФЕРИ В ЮНАЦЬКОМУ ВІЦІ

Автор(и)

  • Роман Хавула

DOI:

https://doi.org/10.24919/2312-8437.45.197002

Ключові слова:

цінності, ціннісно-смислова сфера, оптимізація розвитку ціннісно-смислової сфери, юнацький вік

Анотація

Анотація. У статті здійснено теоретичне узагальнення психологічних особливостей ціннісно-смислової сфери майбутніх учителів через аналіз її структури, взаємозв’язок компонентів, професійної спрямованості, шляхів та засобів її розвитку у освітньому процесі. Встановлено, що ціннісно-смислова сфера майбутнього вчителя вивчається у межах різних наукових підходів, основними з яких є: діяльнісний, особистісний, акмеологічний, аксіологічний, суб’єктний, смисловий. Ціннісно-смислова сфера виконує системоутворювальну роль в особистості майбутнього вчителя, є центром духовно-смислової регуляції його професійної діяльності та поведінки.

Особистісний аспект професіоналізації людини з акцентом на її активність у здійсненні цього процесу найповніше втілюється у понятті «професійне самовизначення», під яким розуміємо тривалий і динамічний процес, який включає у себе розвиток людини в професійній діяльності, формування її індивідуальних особливостей і рис особистості, вибір життєвого шляху, а також творчий розвиток та збагачення людиною її професійної діяльності.

Стверджується, що особистісне та професійне самовизначення людини, яка долучається до певних професійних цінностей, осмислює їхній зміст, співвідносить його з власним внутрішнім світом, відбувається у процесі професіоналізації.

Результатом такої внутрішньої роботи стане самостійний і усвідомлений пошук смислів роботи та життя загалом, оскільки лише осмислене ставлення до професії, прийняття її значущості, перетворює відповідну діяльність на засіб особистісного зростання.

Доведено, що необхідно розвивати ціннісно-смислову сферу особистості під час навчання у закладі вищої освіти як базову складову формування майбутнього професіонала, адже найактуальнішим завданням сучасної педагогічної освіти є її перетворення на засіб не лише здобути професію, а й отримати смисл життя.

У подальших дослідженнях доцільно емпірично вивчати психологічні особливості ціннісно-смислової сфери майбутніх педагогів.

Біографія автора

Роман Хавула

кандидат психологічних наук, доцент кафедри практичної психології, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, 24, вул. Івана Франка, м. Дрогобич, Україна, індекс 82100 (romankhavula@gmail.com)

Посилання

Bekh, I.D. (1997). Dukhovni tsinnosti v rozvytku osobystosti [Spiritual values in the personal development]. Pedahohika i psykholohiia – Pedagogy and psychology, 1, 124–129 [in Ukrainian].

Boryshevskyi, M. (2010). Doroha do sebe. Vid osnov subiektnosti do vershyn dukhovnosti [The road to yourself. From the basics of subjectivity to the pinnacles of spirituality]. Kyiv [in Ukrainian].

Bratus, B.S. (1981). K izucheniiu smyslovoi sfery lichnosti [To the study of the semantic sphere of personality]. Vestnik Moskovskogo universiteta. Seriia 14: Psikhologiia Bulletin of Moscow University. Series 14: Psychology, 2, 46–56 [in Russian].

Virna, Zh.P. (2004). Motyvatsiino-smyslova rehuliatsiia u profesionalizatsii psykholoha [Motivational and semantic regulation in the professionalization of psychologist]. (Extended abstract of doctor’s thesis). Kyiv [in Ukrainian].

Dub, V.H. (2015). Psykholohichni osoblyvosti stanovlennia tsinnisno-smyslovoi sfery maibutnikh pedahohiv u protsesi pidhotovky do profesiinoi diіalnosti [Psychological peculiarities of formation of value-semantic sphere of future teachers in the process of preparation for professional activity]. (Extended abstract of candidate’s thesis). Kyiv [in Ukrainian].

Karpenko, Z.S. (1997). Aksiopsykholohiia osobystosti [Axiopsychology of personality]. Kyiv: TOV Mizhnarodna finansova ahentsiia [in Ukrainian].

Kyrychuk, O.V. (1998). Dukhovno-katarsychna aktyvnist osoby: sutnist, heneza, funktsii [Spiritual-cathartic activity of the person: essence, genesis, functions]. Reabilitatsiina pedahohika na rubezhi XXI stolittia – Rehabilitation pedagogy at the turn of the 21st century, 1, 25–38. Kyiv [in Ukrainian].

Kurenna, T.V. (2013). Psykholohichni osoblyvosti tsinnisno-smyslovoi sfery maibutnikh uchyteliv [Psychological features of the value-semantic sphere of future teachers]. (Candidate’s thesis). Kyiv [in Ukrainian].

Lomov, B.F. (1984). Metodologicheskie i teoreticheskie problemy psikhologii [Methodological and theoretical problems of psychology]. Moskva: Nauka [in Russian].

Maksymenko, S.D. (2009). Osnovy henetychnoi psykholohii [Fundamentals of genetic psychology]. Kyiv: NPTs Perspektyva [in Ukrainian].

Maksimova, T.V. (2001). Smysl zhizni i individualnyi stil pedagogicheskoi deiatelnosti [The meaning of life and the individual style of teaching]. Mir psikhologii – World of psychology, 2, 114–118 [in Russian].

Pichurin, V.V. (1992). Struktura i dinamika zhiznennoi pozitcii lichnosti studenta pedvuza [The structure and dynamics of the life position of the student student’s personality]. (Candidate’s thesis). Кyiv [in Russian].

Rubinshtein, S.L. (1959). Printcipy i puti razvitiia psikhologii [Principles and ways of the development of psychology]. Moskva: Izd-vo APN RSFSR [in Russian].

Savchyn, M.V. (2010). Doslidzhennia osobystosti v konteksti dukhovnoi paradyhmy psykholohii [The study of personality in the context of the spiritual paradigm of psychologists]. In S.D. Maksymenko & L.A. Onufriieva (Eds.), Problemy suchasnoi psykholohii: zbirnyk naukovykh prats Kamianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu imeni Ivana Ohiienka, Instytutu psykholohii imeni H.S. Kostiuka APN Ukrainy – Problems of Modern Psychology: collection of research papers of Kamianets-Podilskyi National Ivan Ohiienko University, G.S. Kostiuk Institute of Psychology of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, 9, 429–438. Kamianets-Podilskyi: Aksioma [in Ukrainian].

Semychenko, V.A. (1997). Porivnialnyi analiz tsinnostei pedahohichnoi diialnosti ta profesiinoi pidhotovky vchyteliv [Comparative analysis of values of pedagogical activity and professional training of teachers]. In O.V. Sukhomlynska (Ed.), Tsinnosti osvity i vykhovannia – Values of education and upbringing (pp. 195–200). Kyiv [in Ukrainian].

Frankl, V. (1990). Chelovek v poiskakh smysla [Man in the search of meaning]. Moskva: Progress [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-02-26

Номер

Розділ

Статті