ТЕОРЕТИЧНІ ПІДХОДИ ДО ПРОБЛЕМИ СВОБОДИ ТА ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ОСОБИСТОСТІ

Автор(и)

  • Ірина Гриник

DOI:

https://doi.org/10.24919/2312-8437.43.159082

Ключові слова:

відповідальність, свобода, особистісна зрілість, соціальна зрілість

Анотація

Анотація. У статті презентовано теоретико-методологічний аналіз феноменів свободи та відповідальності особистості. Описано різноаспектні дослідження вітчизняних і зарубіжних науковців щодо характеристики свободи та структури відповідальності. Доведено, що у структурі особистості відповідальність є суттєвим показником соціальної зрілості, самореалізуючим чинником дій і вчинків, позитивно впливає на формування професійної майстерності, постійної потреби у самопізнанні й самоудосконаленні.

Біографія автора

Ірина Гриник

кандидат психологічних наук, доцент кафедри практичної психології, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, вул. Івана Франка, 24, Дрогобич, 82100, Україна (sirinka@ukr.net)

Посилання

Abulkhanova-Slavskaia, K.A. (1991). Strategiia zhizni [Life strategy]. Moscow: Mysl [in Russian].

Reber, A. (Ed.). (2000). Bolshoi tolkovyi psikhologicheskii slovar [Big interpretative psychological vocabulary]. (Vol. 2). Moscow: Veche [in Russian].

Lozhkin, H. (2003). Poniattia vidpovidalnosti v istoryko-filosofskomu ta psykholohichnomu dyskursi [The concept of responsibility in the historical-philosophical and psychological discourse]. Psykholohiia – Psychology, 4, 61–74 [in Ukrainian].

Maiers, D. (2001). Sotcialnaia psikhologiia [Social psychology]. Sankt Peterburg: Piter [in Russian].

Maslou, A. (2003). Motivatciia i lichost [Motivation and personality]. Sankt Peterburg: Piter [in Russian].

Nemow, R.S. (1997). Prakticheskaia psikhologiia: poznanie sebia, vliianie na liudei [Applied psychology: self-knowledge, influence on people]. Moscow: Vlados [in Russian].

Orban-Lembryk, L.E. (2003). Psykholohiia upravlinnia [Management psychology]. Kyiv: Akademvydav [in Ukrainian].

Podoliak, L.H., & Yurchenko, V.I. (2008). Psykholohiia vyshchoi shkoly [Psychology in higher education]. Kyiv: Karavela [in Ukrainian].

Rubinshtein, S.L. (2004). Osnovy obshchei psikhologii [Fundamentals of general psychology]. Sankt Peterburg: Piter [in Russian].

Savchyn, M.V. (1996). Vidpovidalnist: smyslovyi pryntsyp motyvatsiinoi rehuliatsii povedinky osobystosti [Responsibility: the semantic principle of the motivational regulation of the behavior of the individual]. Pedahohika i psykholohiia – Pedagogics and Psychology, 1, 10–18 [in Ukrainian].

Savchyn, M.V. (1994). Problemy vyvchennia vidpovidalnosti yak sotsialno-psykholohichnoi yakosti liudyny [Problems of study of responsibility as a socio-psychological quality of a person]. Pedahohika i psycholohiia – Pedagogics and Psychology, 4, 30–37 [in Ukrainian].

Frankl, V. (1990). Chelovek v poiskakh smysla [Man in search of meaning]. P.Ia. Tozman, D.A. Leontev (Eds.). Moscow: Progres [in Russian].

Freid, Z. (1989). Psikhologiia bezsoznatelnogo [Psychology of the unconscious]. Moscow: Prosveshchenie [in Russian].

Fromm, E. (2009). Begstvo ot svobody [Escape from freedom]. Moscow: AST [in Russian].

Khell, L., & Zigler, D. (1997). Teorii lichnosti: osnovnye polozheniia, issledovaniia i primeneniia [Theories of personality: basic provisions, research and applications]. Sankt Peterburg: Piter-Press [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-03-10

Номер

Розділ

Статті