DOI: https://doi.org/10.24919/2312-8437.43.159085

ДЕЗАДАПТОВАНА ПОВЕДІНКА МОЛОДІ ЯК ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНА ПРОБЛЕМА

Ірина Мосевич

Анотація


Анотація. У роботі представлено результати дослідження розуміння причин, які ведуть до виникнення дезадаптованої поведінки молоді. Вивчено поняття «дезадаптована поведінка», компоненти поняття такої поведінки, рейтинг джерел інформації юнаків з проблем виникнення їх дезадаптованості. Визначені психологічні особливості подолання дезадаптованої поведінки молоді та принципи психопрофілактичної роботи.


Ключові слова


дезадаптованість; девіантна поведінка; деперсоналізація; дереалізація; егоцентризм; оптимізації; соціалізація; індивідуалізація; акцентуації характеру; емоційна нестійкість; імпульсивність позитивних девіацій; конформізм; буйнівна поведінка

Повний текст:

PDF

Посилання


Alemaskin, M.A. (2002). Vospitatelnaia rabota s podrostkami [Educational work with adolescents]. Moscow: Znanie [in Russian].

Belkyn, A.S. (2013). Identyfikatsiia osobystosti [Identification of the person]. Ridna shkola – Native school, 4–5, 20–25 [in Ukrainian].

Belicheva, S.A. (1994). Osnovy preventivnoi psikhologii [Fundamentals of preventive psychology]. Moscow: RITc Konsortciuma «Sotcialnoe zdorove Rossii» [in Russian].

Skrypchenko, O.V., Dolynska, L.V., & Horodniichuk, Z.V. et al. (2001). Vikova ta pedahohichna psykholohiia [Age and pedagogical psychology]. Kyiv: Prosvita [in Ukrainian].

Hidens, E. (1999). Deviantna povedinka i zlochynnist [Deviant behavior and crime]. Sotsiolohiia – Sociology (pp. 211–255). Kyiv: Osnovy [in Ukrainian].

Hrys, A.M. (2013). Teoriia i praktyka pidhotovky psykholohiv do roboty z sotsialno dezadaptovanymy nepovnolitnimy [Theory and practice of preparing psychologists to work with socially disadvantaged minors]. Kyiv: Heoprynt [in Ukrainian].

Hoshovskyi, Ya.O. (2008). Resotsializatsiia depryvovanoi osobystosti [Resocialization of deprived personality]. Drohobych: Kolo [in Ukrainian].

Drozdov, O.Yu., & Skok, M.A. (2000). Problemy ahresyvnoi povedinky osobystosti [Problems of aggressive behavior of the person]. Chernihiv: ChDPU im. T.H. Shevchenka [in Ukrainian].

Zmanovskaia, O.V. (2003). Deviantologiia (Psikhologiia otkloniaiushchegosia povedeniia) [Deviantology (Psychology of Deviant Behavior)]. Moscow: Izdat. tcentr «Akademiia» [in Russian].

Zubchenko, O.V. (2007). Samootsinka pidlitka yak psykholohichna problema [Self-esteem of a teenager as a psychological problem]. Naukovyi chasopys – Scientific magazine, 16 (40), 153–158. Kyiv [in Ukrainian].

Karieva, M. (2012). Vzaiemodiia z tryvozhnymy ditmy: rekomendatsii vchyteliam ta batkam [Interaction with disturbing children. Recommendations for teachers and parents]. Psykholoh (Shkilnyi svit) – Psychologist (School World), 9, 37–38 [in Ukrainian].

Kovalev, V.V., & Chichkova, A.V. (2014). Razvitie sotcialno-pertceptivnykh sposobnostei shkolnikov starshikh klassov [The development of social perceptual abilities of high school students]. Akmeologiia – Acmeology, 1 (49), 9 [in Russian].

Kleiberg, Iu.A. (2003). Psikhologiia deviantnogo povedeniia [Psychology of deviant behavior]. Moscow: TTc «Sfera» [in Russian].

Kon, I.S. (1991). Psikhologiia rannei iunosti [Psychology of early youth]. Moscow: «Prosveshchenie» [in Russian].

Tolchinina, O.I., & Savanchuk, T.O. (2005). Korektsiia deviantnoi povedinky pidlitkiv: profilaktyka pravoporushen [Correction of deviant behavior of adolescents: Prevention of delinquency]. K.I. Dudnyk (Ed.). Cherkasy: Vash Dim [in Ukrainian].

Maksymova, N.Yu. (2002). Psykholohiia adyktyvnoi povedinky [Psychology of addictive behavior]. Kyiv: VPU «Kyivskyi universytet» [in Ukrainian].

Mukhina, V.S. (2000). Vikova psykholohiia: fenomenolohiia rozvytku, dytynstvo, otrotstvo [Age psychology: phenomenology of development, childhood, adolescence]. Moscow: «Akademiia» [in Ukrainian].

Nevskii, A.I., & Kolesova, L.S. (1996). Podrostki gruppy riska v shkole [Teens at risk in school]. Moscow [in Russian].

Skotna, N.S., & Stets, V.I. (2008). Identychnist yak neobkhidna skladova ta kryterii psykhichnoho zdorovia [Identity as a necessary component and criterion of psychological health]. Onovlennia zmistu, form ta metodiv navchannia i vykhovannia v zakladakh osvity – Update content, forms and methods of teaching and education in educational institutions, 41, 181–183 [in Ukrainian].

Uliatovska, N. (2012). Dity, skhylni do deviantnoi povedinky: osoblyvosti roboty [Children susceptible to deviant behavior: peculiarities of work]. Psykholoh – Psychologist, 2, 5–7 [in Ukrainian].

Feldshtein, D.I. (2006). Psykholohiia rozvyvaiuchoi osobystosti [Psychology of developing personality]. Moscow: Znannia [in Ukrainian].

Fromm, E. (1998). Anatomiia chelovecheskoi destruktivnosti [Anatomy of human destructiveness]. (E.V. Teliatnikova, Trans.). Moscow: OOO Izd-vo AST-LTD [in Russian].


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Алемаскин М.А. Воспитательная работа с подростками : учеб.-метод. пособ. / М.А. Алемаскин. – М. : Знание, 2002. – 393 с.

Белкин А.С. Ідентифікація особистості / А.С. Белкин // Рідна школа. – 2013. ‒ № 4–5. – С. 20–25.

Беличева С.А. Основы превентивной психологии / С.А. Беличева. – М. : РИЦ Консорциума «Социальное здоровье России», 1994. – 221 с.

Вікова та педагогічна психологія : навч. посіб. / О.В. Скрипченко, Л.В. Долинська, З.В. Городнійчук та ін. – К. : Просвіта, 2001. – 416 с. 

Гіденс Е. Девіантна поведінка і злочинність / Е. Гіденс // Соціологія : пер. з англ. – К. : Основи, 1999. – С. 211–255.

Грись А.М. Теорія і практика підготовки психологів до роботи з соціально дезадаптованими неповнолітніми / А.М. Грись ; НАПН України, Ін-т психології Г.С. Костюка НАПН України. – К. : Геопринт, 2013. – 280, [1] с. : іл., табл. – Бібліогр.: с. 248‒278.

Гошовський Я.О. Ресоціалізація депривованої особистості : монографія / Я.О. Гошовський. ‒ Дрогобич : Коло, 2008. – 480 c.

Дроздов О.Ю., Скок М.А. Проблеми агресивної поведінки особистості : навч. посіб. / О.Ю. Дроздов, М.А. Скок. – Чернігів : ЧДПУ імені Т.Г. Шевченка, 2000. – 156 с.

Змановская О.В. Девиантология (Психология отклоняющегося поведения) : учеб. пособ. [для студ. высш. учеб. заведений] / О.В. Змановская. – М. : Издат. центр «Академия», 2003. – 288 с.

Зубченко О.В. Самооцінка підлітка як психологічна проблема / О.В. Зубченко // Науковий часопис. – К., 2007. – Вип.16 (40). – С. 153–158.

Карєва М. Взаємодія з тривожними дітьми : рекомендації вчителям та батькам / Маргарита Карєва // Психолог (Шкільний світ). – 2012. – № 9. – С. 37–38.

Ковалев В.В. Развитие социально-перцептивных способностей школьников старших классов / В.В. Ковалев, А.В. Чичкова // Акмеология. – 2014. – № 1 (49). – С. 9. 

Клейберг Ю.А. Психология девиантного поведения / Ю.А. Клейберг. – М. : ТЦ «Сфера», 2003. – 160 с.

Кон И.С. Психология ранней юности / И.С. Кон. – М. : «Просвещение», 1989. ‒ 256 с.

Корекція девіантної поведінки підлітків: профілактика правопорушень : посіб. / О.І. Толчініна, Т.О. Саванчук ; відп. ред. К.І. Дудник ; Шполян. район. держ. адмін., Служба у справах неповнолітніх. – Черкаси : Ваш Дім, 2005. – 171 с. : табл. – (Молодь за здоров’я – 2. Українсько-канадський проект). – Бібліогр.: с. 170.

Максимова Н.Ю. Психологія адиктивної поведінки : навч. посіб. / Н.Ю. Максимова. – К. : ВПУ «Київський університет», 2002. – 308 с.

Мухіна В.С. Вікова психологія: феноменологія розвитку, дитинство, отроцтво / В.С. Мухіна. ‒ М. : «Академія», 2000. – С. 183.

Невский А.И., Колесова Л.С. Подростки группы риска в школе : в 4 ч. / А.И. Невский, Л.С. Колесова. – М., 1996.

Скотна Н.С. Ідентичність як необхідна складова та критерій психічного здоров’я / Н.В. Скотна, В.І. Стець // Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закл. освіти : зб. наук. пр. – 2008. – Вип. 41. – С. 181–183. – Бібліогр.: 4 назв. – укp.

Улятовська Н. Діти, схильні до девіантної поведінки: особливості роботи / Н. Улятовська // Психолог. – 2012. – № 2 (січень). – С. 5–7.

Фельдштейн Д.І. Психологія розвиваючої особистості / Д.І. Фельдштейн. – М. : Знання, 2006. – 195 с.

Фромм Э. Анатомия человеческой деструктивности / Э. Фромм ; пер. Э.М. Телятникова. – М. : ООО Изд-во АСТ-ЛТД, 1998. – 670 с.



Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.