ПРОБЛЕМНІ АСПЕКТИ ТА ФАКТОРИ ГОТОВНОСТІ ДО ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ ПЕДАГОГІВ І БАТЬКІВ

Автор(и)

  • Валентина Стець

DOI:

https://doi.org/10.24919/2312-8437.43.159089

Ключові слова:

батьки, діти з обмеженими можливостями здоров’я, інклюзивна освіта, психологічна готовність, педагоги

Анотація

Анотація. У статті проведено аналіз найбільш проблемних аспектів психологічної готовності до інклюзивної освіти педагогів і батьків. Показані проблеми формування мотиваційно-ціннісного та когнітивного компонентів готовності у педагогів і батьків дітей з ОМЗ. У педагогів переважає зовнішня мотивація, відзначаються труднощі зміни ставлення до освітнього процесу, сприйняття його як варіативного, що має кілька траєкторій. Для батьків дітей з ОМЗ інклюзивна освіта є ситуацією невизначеності, оскільки відсутні чіткі уявлення про завдання і організацію процесу, іноді – завищений рівень очікувань. В обох групах батьків відзначений недостатній рівень сформованості якостей, необхідних для ефективної взаємодії. Визначено деякі фактори, що впливають на формування психологічної готовності до інклюзії у педагогів і батьків.

Біографія автора

Валентина Стець

кандидат філософських наук, доцент, завідувач кафедри практичної психології, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, вул. Івана Франка, 24, Дрогобич, 82100, Україна (valentina_stec@ukr.net)

Посилання

Avakian, A.V., Azatian, T.Iu., & Chesnokova, G.S. (2015). Inkliuzivnoe obrazovanie: formirovanie mezhdunarodnogo professionalnogo soobshchestva [Inclusive Education: Forming the International Professional Community]. Sibirskii pedagogicheskii zhurnal – Siberian Рedagogical Journal, 5, 186–189 [in Russian].

Alekhina, S.V. (2015). Psikhologo-pedagogicheskie issledovaniia inkliuzivnogo obrazovaniia v praktike podgotovki magistrantov [Psychological-pedagogical research of inclusive education in the practice of preparation of graduates]. Psikhologicheskaia nauka i obrazovanie – Psychological Science and Education, 3 (20), 70–78 [in Russian].

Bogomolova, E.A., & Spizhenkova, M.A. (2015). Inkliuziia: problemnoe pole v soznanii i myshlenii uchitelia [Inclusion: a problem field in the mind and thinking of the teacher]. Razvitie professionalnogo myshleniia: issledovatelskie podkhody i obrazovatelnye tekhnologii – The development of professional thinking: research approaches and educational technologies (pp. 166–194). Kaluga: KGU im. K.Ie. Tciolkovskogo [in Russian].

Glukhova, E.S., & Litvina, S.A. (2013). K voprosu o psikhologicheskoi gotovnosti pedagogov i roditelei k vnedreniiu inkliuzivnogo obrazovaniia [On the issue of the psychological readiness of teachers and parents to introduce inclusive education]. Inkliuzivnoe obrazovanie: praktika, issledovaniia, metodologiia: sbornik materialov II Mezhdunarodnoi nauchno-prakticheskoi konferentcii – Inclusive education: practice, research, methodology: Proceedings of the 2rd International Scientific and Practical Conference. Moscow: MGPPU. Retrieved from http://edu-open.ru [in Russian].

Degtiareva, T.N. (2015). Gotovnost prepodavatelei vysshei shkoly k inkliuzivnomu obrazovaniiu cheloveka s ogranichennymi vozmozhnostiami zdorovia [Readiness of high school teachers for the inclusive education of a person with disabilities]. Sibirskii pedagogicheskii zhurnal – Siberian Pedagogical Journal, 6, 137–140 [in Russian].

Leonova, E.V. (2017). Analiz sostoianiia gotovnosti roditelei k sovmestnomu obucheniiu detei v usloviiakh inkliuzivnoi obrazovatelnoi sredy [Analysis of the state of readiness of parents to joint education of children in conditions of inclusive educational environment]. Integratcionnye tendentcii v meditcine i obrazovanii – Integration trends in medicine and education, 1 (1), 78–82 [in Russian].

Margolis, A.A., Serebriannikova, O.A., & Rubtcov, V.V. (2017). Kontceptciia proekta razvitiia kachestva i dostupnosti vysshego obrazovaniia dlia litc s invalidnostiu v Rossiiskoi Federatcii [Concept of a project to develop the quality and accessibility of higher education for persons with disabilities in the Russian Federation]. Psikhologicheskaia nauka i obrazovanie – Psychological Science and Education, 1 (20), 10–17 [in Russian].

Federalnyi zakon «Ob obrazovanii v Rossiiskoi Federatcii» ot 29.12.2012 № 273-FZ [Federal Law «On Education in the Russian Federation» from December 29 2012, № 273-FZ). Retrieved from http://minobrnauki.rf/dokumenty/2974 [in Russian].

Paletckaia, T.V., & Riumina, T.V. (2016). Otcenka dostizhenii obuchaiushchikhsia s ogranichennymi vozmozhnostiami zdorovia kak problema effektivnosti inkliuzivnogo obrazovatelnogo protcessa [Evaluation of the achievements of students with disabilities as a problem of the effectiveness of an inclusive educational process]. Sibirskii pedagogicheskii zhurnal – Siberian Pedagogical Journal, 5, 93–98 [in Russian].

Simaeva, I.N., & Khitriuk, V.V. (2015). Problemy gotovnosti k inkliuzivnomu obrazovaniiu roditelei obuchaiushchikhsia [Problems of readiness for inclusive education of parents of students]. Vestnik Baltiiskogo federalnogo universiteta imeni I. Kanta. Seriia: filosofiia, pedagogika, psikhologiia – Bulletin of the Baltic Federal University. I. Kant. Series: philosophy, pedagogy, psychology, 11, 54–62 [in Russian].

Sliusareva, E.S. (2015). Psikhologicheskoe soprovozhdenie roditelei v usloviiakh inkliuzivnogo obrazovaniia detei s ogranichennymi vozmozhnostiami zdorovia [Psychological support of parents in the context of the inclusive education of children with disabilities]. Fundamentalnye issledovaniia – Basic research, 2 (1), 179–183 [in Russian].

Khairudinova, R.I. (2015). Problema formirovaniia psikhologicheskoi gotovnosti roditelei, vospityvaiushchikh detei s ogranichennymi vozmozhnostiami zdorovia i pedagogov k realizatcii inkliuzivnogo obrazovaniia [The problem of the formation of the psychological readiness of parents raising children with disabilities and teachers to implement inclusive education]. Sibirskii nauchnyi vestnik – Siberian Scientific Herald, 3, 111–113 [in Russian].

Khitriuk, V.V. (2013). Gotovnost pedagogov k inkliuzivnomu obrazovaniiu: tcennostnyi aspekt [Readiness of teachers to inclusive education: the value aspect]. Vestnik MGPU. Seriia: Pedagogika i psikhologiia – Bulletin of the Moscow State Pedagogical University. Series: Pedagogy and Psychology, 4, 102–111 [in Russian].

Shalaginova, K.S., Kulikova, T.I., & Cherkasova, S.A. (2013). Podgotovka uchashchikhsia obshcheobrazovatelnykh shkol k priniatiiu osobykh detei v usloviiakh perekhoda k inkliuzivnomu obrazovaniiu: teoreticheskii i prikladnoi aspekty [Preparing secondary school students for the adoption of special children in the context of the transition to inclusive education: a theoretical and applied aspect]. Tula: Grif i K [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-03-10

Номер

Розділ

Статті