ПРОБЛЕМНІ АСПЕКТИ ТА ФАКТОРИ ГОТОВНОСТІ ДО ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ ПЕДАГОГІВ І БАТЬКІВ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2312-8437.43.159089Ключові слова:
батьки, діти з обмеженими можливостями здоров’я, інклюзивна освіта, психологічна готовність, педагогиАнотація
Анотація. У статті проведено аналіз найбільш проблемних аспектів психологічної готовності до інклюзивної освіти педагогів і батьків. Показані проблеми формування мотиваційно-ціннісного та когнітивного компонентів готовності у педагогів і батьків дітей з ОМЗ. У педагогів переважає зовнішня мотивація, відзначаються труднощі зміни ставлення до освітнього процесу, сприйняття його як варіативного, що має кілька траєкторій. Для батьків дітей з ОМЗ інклюзивна освіта є ситуацією невизначеності, оскільки відсутні чіткі уявлення про завдання і організацію процесу, іноді – завищений рівень очікувань. В обох групах батьків відзначений недостатній рівень сформованості якостей, необхідних для ефективної взаємодії. Визначено деякі фактори, що впливають на формування психологічної готовності до інклюзії у педагогів і батьків.
Посилання
Avakian, A.V., Azatian, T.Iu., & Chesnokova, G.S. (2015). Inkliuzivnoe obrazovanie: formirovanie mezhdunarodnogo professionalnogo soobshchestva [Inclusive Education: Forming the International Professional Community]. Sibirskii pedagogicheskii zhurnal – Siberian Рedagogical Journal, 5, 186–189 [in Russian].
Alekhina, S.V. (2015). Psikhologo-pedagogicheskie issledovaniia inkliuzivnogo obrazovaniia v praktike podgotovki magistrantov [Psychological-pedagogical research of inclusive education in the practice of preparation of graduates]. Psikhologicheskaia nauka i obrazovanie – Psychological Science and Education, 3 (20), 70–78 [in Russian].
Bogomolova, E.A., & Spizhenkova, M.A. (2015). Inkliuziia: problemnoe pole v soznanii i myshlenii uchitelia [Inclusion: a problem field in the mind and thinking of the teacher]. Razvitie professionalnogo myshleniia: issledovatelskie podkhody i obrazovatelnye tekhnologii – The development of professional thinking: research approaches and educational technologies (pp. 166–194). Kaluga: KGU im. K.Ie. Tciolkovskogo [in Russian].
Glukhova, E.S., & Litvina, S.A. (2013). K voprosu o psikhologicheskoi gotovnosti pedagogov i roditelei k vnedreniiu inkliuzivnogo obrazovaniia [On the issue of the psychological readiness of teachers and parents to introduce inclusive education]. Inkliuzivnoe obrazovanie: praktika, issledovaniia, metodologiia: sbornik materialov II Mezhdunarodnoi nauchno-prakticheskoi konferentcii – Inclusive education: practice, research, methodology: Proceedings of the 2rd International Scientific and Practical Conference. Moscow: MGPPU. Retrieved from http://edu-open.ru [in Russian].
Degtiareva, T.N. (2015). Gotovnost prepodavatelei vysshei shkoly k inkliuzivnomu obrazovaniiu cheloveka s ogranichennymi vozmozhnostiami zdorovia [Readiness of high school teachers for the inclusive education of a person with disabilities]. Sibirskii pedagogicheskii zhurnal – Siberian Pedagogical Journal, 6, 137–140 [in Russian].
Leonova, E.V. (2017). Analiz sostoianiia gotovnosti roditelei k sovmestnomu obucheniiu detei v usloviiakh inkliuzivnoi obrazovatelnoi sredy [Analysis of the state of readiness of parents to joint education of children in conditions of inclusive educational environment]. Integratcionnye tendentcii v meditcine i obrazovanii – Integration trends in medicine and education, 1 (1), 78–82 [in Russian].
Margolis, A.A., Serebriannikova, O.A., & Rubtcov, V.V. (2017). Kontceptciia proekta razvitiia kachestva i dostupnosti vysshego obrazovaniia dlia litc s invalidnostiu v Rossiiskoi Federatcii [Concept of a project to develop the quality and accessibility of higher education for persons with disabilities in the Russian Federation]. Psikhologicheskaia nauka i obrazovanie – Psychological Science and Education, 1 (20), 10–17 [in Russian].
Federalnyi zakon «Ob obrazovanii v Rossiiskoi Federatcii» ot 29.12.2012 № 273-FZ [Federal Law «On Education in the Russian Federation» from December 29 2012, № 273-FZ). Retrieved from http://minobrnauki.rf/dokumenty/2974 [in Russian].
Paletckaia, T.V., & Riumina, T.V. (2016). Otcenka dostizhenii obuchaiushchikhsia s ogranichennymi vozmozhnostiami zdorovia kak problema effektivnosti inkliuzivnogo obrazovatelnogo protcessa [Evaluation of the achievements of students with disabilities as a problem of the effectiveness of an inclusive educational process]. Sibirskii pedagogicheskii zhurnal – Siberian Pedagogical Journal, 5, 93–98 [in Russian].
Simaeva, I.N., & Khitriuk, V.V. (2015). Problemy gotovnosti k inkliuzivnomu obrazovaniiu roditelei obuchaiushchikhsia [Problems of readiness for inclusive education of parents of students]. Vestnik Baltiiskogo federalnogo universiteta imeni I. Kanta. Seriia: filosofiia, pedagogika, psikhologiia – Bulletin of the Baltic Federal University. I. Kant. Series: philosophy, pedagogy, psychology, 11, 54–62 [in Russian].
Sliusareva, E.S. (2015). Psikhologicheskoe soprovozhdenie roditelei v usloviiakh inkliuzivnogo obrazovaniia detei s ogranichennymi vozmozhnostiami zdorovia [Psychological support of parents in the context of the inclusive education of children with disabilities]. Fundamentalnye issledovaniia – Basic research, 2 (1), 179–183 [in Russian].
Khairudinova, R.I. (2015). Problema formirovaniia psikhologicheskoi gotovnosti roditelei, vospityvaiushchikh detei s ogranichennymi vozmozhnostiami zdorovia i pedagogov k realizatcii inkliuzivnogo obrazovaniia [The problem of the formation of the psychological readiness of parents raising children with disabilities and teachers to implement inclusive education]. Sibirskii nauchnyi vestnik – Siberian Scientific Herald, 3, 111–113 [in Russian].
Khitriuk, V.V. (2013). Gotovnost pedagogov k inkliuzivnomu obrazovaniiu: tcennostnyi aspekt [Readiness of teachers to inclusive education: the value aspect]. Vestnik MGPU. Seriia: Pedagogika i psikhologiia – Bulletin of the Moscow State Pedagogical University. Series: Pedagogy and Psychology, 4, 102–111 [in Russian].
Shalaginova, K.S., Kulikova, T.I., & Cherkasova, S.A. (2013). Podgotovka uchashchikhsia obshcheobrazovatelnykh shkol k priniatiiu osobykh detei v usloviiakh perekhoda k inkliuzivnomu obrazovaniiu: teoreticheskii i prikladnoi aspekty [Preparing secondary school students for the adoption of special children in the context of the transition to inclusive education: a theoretical and applied aspect]. Tula: Grif i K [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Проблеми гуманітарних наук. Серія: Психологія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Розробляючи положення видавничої політики збірника фахового наукового видання Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка Проблеми гуманітарних наук. Серія: Психологія, редакція спиралась на рекомендації Комітета з етики публікацій – Committee on Publication Ethics (COPE), досвід роботи українських і закордонних наукових товариств, організацій та редакцій наукових видань, а також керувалась Етичним кодексом ученого України. Суспільство має бути впевненим у чесності науковців та достовірності результатів їхніх досліджень. На жаль, в багатьох країнах спостерігалися серйозні порушення етики, які підірвали авторитет науки та довіру суспільства до вчених. Щоб запобігти такому розвиткові подій в Україні, всі науковці мають усвідомлювати важливість високоетичної поведінки та свою відповідальність за формування громадської думки щодо науки.
Етичні зобов’язання авторів
- Основний обов’язок автора полягає в тому, щоб надати точний звіт про проведене дослідження, а також об’єктивне обговорення його значущості. Автори повинні представити свої результати чітко та однозначно, так що їхні висновки можуть бути підтверджені іншими вченими, без підробки отримання даних або неналежного маніпулювання ними.
- Автори статей несуть усю повноту відповідальності за зміст статей і за сам факт їх публікації.
- Автор повинен цитувати ті публікації, які здійснили визначальний вплив на сутність роботи, що викладалася, а також ті, які можуть швидко познайомити читача з більш ранніми роботами, важливими для розуміння цього дослідження. Необхідно також належним чином вказувати джерела принципово важливих матеріалів, використаних у цій роботі, якщо ці матеріали не були отримані самим автором.
- Недопустимим є представлення плагіату в якості оригінальної роботи та подання до публікації раніше опублікованої статті. У випадках виявлення зазначених фактів відповідальність несуть автори наданих матеріалів.
- Співавторами статті мають бути все ті особи, які доклали значний науковий внесок у представлену роботу і які розділяють відповідальність за отримані результати. Автор, який представляє рукопис до публікації, відповідає за те, щоб до списку співавторів були включені тільки ті особи, які відповідають критерію авторства та бере на себе відповідальність за згоду інших авторів статті на її публікацію в журналі.
- Автори повинні повідомити редактора про будь-який потенційний конфлікт інтересів, на які могла б вплинути публікація результатів, що містяться в цьому рукописі.
- Автори повинні чітко вказати джерела всієї процитованої або представленої інформації та мають належним чином оформити посилання на літературні джерела, що використані у роботі, відповідно до вимог ДСТУ ГОСТ 7.1:2006.
- Редколегія має право відмовити у публікації статті за умов недотримання вимог редакції.
Угода про публікацію та авторські права
Ця угода про публікацію та авторські права («Угода») регулює процедуру подання рукопису праці під назвою _______________________________________________________
Сторонами цієї Угоди є:
________________________________________ (одноосібно або у співавторстві, далі – «Автор»)
та Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, видавець та власник авторських прав на збірник Людинознавчі студії. Серія: "Педагогіка" в особі ректора п. Скотної Н.В. (далі – «Видавець»).
1. ЛІЦЕНЗІЯ НА ВИКОРИСТАННЯ АВТОРСЬКОГО ПРАВА
a) Автор надає Видавцю безоплатну глобальну невиключну ліцензію на публікацію, відтворення, демонстрацію, розповсюдження та використання Статті у довільній формі та на будь-якому носії, повністю або частково, окремо або як частини колективної праці, у тому числі, невиключну ліцензію на публікацію Статті у випуску Публікації, копіювання та розповсюдження індивідуальних передруків Статті, відтворення Статті у повному обсязі в інших публікаціях та відтворення і розповсюдження Статті або анотації до неї у комп'ютерних системах пошуку інформації. Автор зберігає всі авторські права на Статтю (або частину, написану Автором) та всі інші права, які прямо не згадані у цій Угоді.
б) Автор надає Видавцю право передавати на умовах субліцензії або в інший спосіб будь-які ліцензії, надані Видавцю відповідно до цієї Угоди.
в) Повторна публікація. Автор зобов’язаний вимагати згадування Видавця як першовидавця Статті при перевиданні її у будь-якій іншій публікації за згодою Автора. Якщо Видавець уповноважує будь-яку іншу сторону перевидати Статтю згідно з умовами пунктів 1 (а) та 1 (б) цієї Угоди, Видавець зобов’язаний вимагати, щоб ця сторона гарантувала згадування Автора як Автора Статті.
2. РЕДАГУВАННЯ СТАТТІ
Автор дає згоду на редагування Видавцем Статті відповідно до вимог Публікації. У тій мірі, у які правки Видавця прирівнюються до об’єктів інтелектуальної власності, Видавець надає всі права на такі правки Автору. Видавець погоджується на публікацію Статті за умови, що Стаття, у її кінцевому вигляді, є прийнятною як для Автора, так і для Видавця.
3. ГАРАНТІЇ
a) Автор гарантує, що, наскільки йому відомо, Стаття не принижує людської гідності, не посягає на приватне життя і жодним іншим чином не порушує прав людини. Автор зобов'язується звільнити і убезпечити Видавця від таких претензій.
б) Автор гарантує, що Автор має усі необхідні повноваження для підписання цієї Угоди та надання ліцензій, передбачених цією Угодою.
в) Автор гарантує, що Стаття, надана Видавцю, не була опублікована раніше.
4. ТЕРМІН ДІЇ
a) Ця Угода залишається чинною упродовж терміну дії авторських прав на Статтю відповідно до законів про захист авторських прав у кожній країні.
5.ГОНОРАР
Автор погоджується та визнає, що Автор не отримає жодної оплати від Видавця за використання Статті або ліцензій, наданих відповідно до цієї Угоди, за винятком випадків, якщо протилежне погоджено у письмовій формі в окремому порядку. Видавець публікує Статтю та надає Автору переплетений збірник зі Статею в усталеному форматі. Автор має можливість замовити додаткові копії за свій рахунок до того моменту, як Публікація, в якій міститься Стаття, потрапить в друк.
6. ПОВНОТА УГОДИ
Ця Угода замінює всі без винятку інші угоди, усні або письмові, між Автором та Видавцем щодо предмета цієї Угоди. Ця Угода містить усі гарантії та домовленості між сторонами стосовно Статті, і кожна сторона визнає, що не існує жодних інших тверджень, спонукань, обіцянок чи угод з боку або від імені будь-якої зі сторін, за винятком гарантій та домовленостей, що містяться у цій Угоді.
Автор(и):_________ Ректор: Скотна Н.В.,ДДПУ ім. Івана Франка
Підпис:___________ Підпис:______________________
Дата:_____________ Дата:________________________