ПРАКТИЧНА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ: ЯК ЗАБЕЗПЕЧИТИ НАБУТТЯ ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНЦІЙ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2312-8437.47.229340Ключові слова:
виробнича практика; якість практичної підготовки; готовність до професійної діяльності; професійна адаптація; професійні компетентності; особистісна цінність професійної діяльностіАнотація
Анотація. Мета статті полягає у розкритті науково-прикладних питань організації та змісту виробничої практики як компоненти підготовки студентів-психологів до здійснення професійної діяльності. У статті виробнича практика постала складовою освітнього процесу, практико-спрямованим елементом набуття професійних компетентностей та середовищем формування ціннісного ставлення до майбутньої професійної діяльності. Основні узагальнення зроблено на основі використання таких методів: аналіз продуктів діяльності (звіти з практики); спостереження за роботою студентів під час реалізації професійних функцій на базах практики; проєктування чинників успішності та критеріїв якості процесу набуття студентами професійних компетентностей; аналіз запитів студентів до керівника-консультанта з проблемних питань виконання завдань, передбачених змістом практики; професійного самовизначення з огляду на «занурення» в професію. Отримані результати засвідчили: змістовий аспект програми практики визначається потребою об᾿єктивації знаннєвого компонента підготовки студентів у практичних уміннях розв᾿язувати завдання професійної діяльності; логіка етапності у конструюванні їх діяльності під час апробації психотехнологій надання психологічної допомоги найоптимальніше узгоджується з логікою пропрацювання проблем клієнта та його запиту, формулювання завдань уможливлює їх виконання на індивідуально-творчому та особистісно-діяльнісному рівнях. Визнано залежність змістово-процесного контексту завдань виробничої практики та якісних показників професійної ідентифікації і адаптації здобувачів до нової соціальної ролі – психолога. З-поміж них: професіоналізація мислення, особистісно-ціннісне ставлення до професійної діяльності, актуалізація особистісних ресурсів опановування професійними компетентностями, інтеграція особистісних і професійних якостей, здатність до саморефлексії, мотивація до саморозвитку в професії.
Посилання
Vintiuk, Yu. (2016). Profesiina pidhotovka maibutnikh psykholohiv: problema ta yii skladovi [Future psychologists᾿ professional training: problem and its components]. Pedahohika i psykholohiia profesiinoi osvity ‒ Pedagogy and psychology of vocational education, 3, 92–102 [in Ukrainian].
Kuzikova, S. (2011). Psykhokorektsiina praktyka [Psychocorrectional practice]. Sumy: MakDen [in Ukrainian].
Zhuravlova, L., & Maziar, O. (Eds.). (2015). Navchalna ta vyrobnycha praktyka z psykholohii [Training and production practice in psychology]. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka [in Ukrainian].
Pro planuvannia diialnosti, vedennia dokumentatsii i zvitnosti usikh lanok psykholohichnoi sluzhby systemy osvity Ukrainy: lyst MON Ukrainy vid 24.07.2019 № 1/9-477 [About planning of activity, conducting documentation and the reporting of all links of psychological service at system of education of Ukraine: letter of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated July 24, 2019 № 1/9-477]. (2019). Retrieved from https://imzo.gov.ua/2019/07/25/lyst-mon-vid-24-07-2019-1-9-477-pro-typovu-dokumentatsiiu-pratsivnykiv-psykholohichnoi-sluzhby-u-systemi-osvity-ukrainy/ [in Ukrainian].
Muzyka, O. (Ed.). (2010). Profesiino-oriientovani zavdannia z psykholohii [Professionally-oriented tasks in psychology] (3 ed., rev.). Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka [in Ukrainian].
Radchuk, H. (Ed.). (2017). Systema praktyk u profesiinii pidhotovtsi psykholohiv [The system of practices in professional training of psychologists]. Ternopil: TNPU [in Ukrainian].
Standart vyshchoi osvity za spetsialnistiu 053 Psykholohiia. Osvitnii stupin: mahistr [Standard of higher education in specialty 053 Psychology. Educational degree: master]. (2019). Kyiv. Retrieved from https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2019/04/25/053-psikhologiya-mag.pdf [in Ukrainian].
Campitelli, G., & Gobet, F. (2011). Deliberate Practice: Necessary But Not Sufficient. Current Directions in Psychological Science, 20 (5), 280–285. doi: https://doi.org/10.1177/0963721411421922.
Dunlosky, J., Rawson, K.A., Marsh, E.J., Nathan, M.J., & Willingham, D.T. (2013). Improving Students᾿ Learning With Effective Learning Techniques: Promising Directions From Cognitive and Educational Psychology. Psychological Science in the Public Interest, 14 (1), 4–58. doi: https://doi.org/10.1177/1529100612453266.
Roediger, H.L. (2013). Applying Cognitive Psychology to Education: Translational Educational Science. Psychological Science in the Public Interest, 14 (1), 1–3. doi: https://doi.org/10.1177/1529100612454415.
American Psychological Association, Coalition for Psychology in Schools and Education. (2015). Top 20 principles from psychology for preK-12 teaching and learning. Retrieved from http://www.apa.org/ed/schools/cpse/top-twenty-principles.pdf.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Розробляючи положення видавничої політики збірника фахового наукового видання Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка Проблеми гуманітарних наук. Серія: Психологія, редакція спиралась на рекомендації Комітета з етики публікацій – Committee on Publication Ethics (COPE), досвід роботи українських і закордонних наукових товариств, організацій та редакцій наукових видань, а також керувалась Етичним кодексом ученого України. Суспільство має бути впевненим у чесності науковців та достовірності результатів їхніх досліджень. На жаль, в багатьох країнах спостерігалися серйозні порушення етики, які підірвали авторитет науки та довіру суспільства до вчених. Щоб запобігти такому розвиткові подій в Україні, всі науковці мають усвідомлювати важливість високоетичної поведінки та свою відповідальність за формування громадської думки щодо науки.
Етичні зобов’язання авторів
- Основний обов’язок автора полягає в тому, щоб надати точний звіт про проведене дослідження, а також об’єктивне обговорення його значущості. Автори повинні представити свої результати чітко та однозначно, так що їхні висновки можуть бути підтверджені іншими вченими, без підробки отримання даних або неналежного маніпулювання ними.
- Автори статей несуть усю повноту відповідальності за зміст статей і за сам факт їх публікації.
- Автор повинен цитувати ті публікації, які здійснили визначальний вплив на сутність роботи, що викладалася, а також ті, які можуть швидко познайомити читача з більш ранніми роботами, важливими для розуміння цього дослідження. Необхідно також належним чином вказувати джерела принципово важливих матеріалів, використаних у цій роботі, якщо ці матеріали не були отримані самим автором.
- Недопустимим є представлення плагіату в якості оригінальної роботи та подання до публікації раніше опублікованої статті. У випадках виявлення зазначених фактів відповідальність несуть автори наданих матеріалів.
- Співавторами статті мають бути все ті особи, які доклали значний науковий внесок у представлену роботу і які розділяють відповідальність за отримані результати. Автор, який представляє рукопис до публікації, відповідає за те, щоб до списку співавторів були включені тільки ті особи, які відповідають критерію авторства та бере на себе відповідальність за згоду інших авторів статті на її публікацію в журналі.
- Автори повинні повідомити редактора про будь-який потенційний конфлікт інтересів, на які могла б вплинути публікація результатів, що містяться в цьому рукописі.
- Автори повинні чітко вказати джерела всієї процитованої або представленої інформації та мають належним чином оформити посилання на літературні джерела, що використані у роботі, відповідно до вимог ДСТУ ГОСТ 7.1:2006.
- Редколегія має право відмовити у публікації статті за умов недотримання вимог редакції.
Угода про публікацію та авторські права
Ця угода про публікацію та авторські права («Угода») регулює процедуру подання рукопису праці під назвою _______________________________________________________
Сторонами цієї Угоди є:
________________________________________ (одноосібно або у співавторстві, далі – «Автор»)
та Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, видавець та власник авторських прав на збірник Людинознавчі студії. Серія: "Педагогіка" в особі ректора п. Скотної Н.В. (далі – «Видавець»).
1. ЛІЦЕНЗІЯ НА ВИКОРИСТАННЯ АВТОРСЬКОГО ПРАВА
a) Автор надає Видавцю безоплатну глобальну невиключну ліцензію на публікацію, відтворення, демонстрацію, розповсюдження та використання Статті у довільній формі та на будь-якому носії, повністю або частково, окремо або як частини колективної праці, у тому числі, невиключну ліцензію на публікацію Статті у випуску Публікації, копіювання та розповсюдження індивідуальних передруків Статті, відтворення Статті у повному обсязі в інших публікаціях та відтворення і розповсюдження Статті або анотації до неї у комп'ютерних системах пошуку інформації. Автор зберігає всі авторські права на Статтю (або частину, написану Автором) та всі інші права, які прямо не згадані у цій Угоді.
б) Автор надає Видавцю право передавати на умовах субліцензії або в інший спосіб будь-які ліцензії, надані Видавцю відповідно до цієї Угоди.
в) Повторна публікація. Автор зобов’язаний вимагати згадування Видавця як першовидавця Статті при перевиданні її у будь-якій іншій публікації за згодою Автора. Якщо Видавець уповноважує будь-яку іншу сторону перевидати Статтю згідно з умовами пунктів 1 (а) та 1 (б) цієї Угоди, Видавець зобов’язаний вимагати, щоб ця сторона гарантувала згадування Автора як Автора Статті.
2. РЕДАГУВАННЯ СТАТТІ
Автор дає згоду на редагування Видавцем Статті відповідно до вимог Публікації. У тій мірі, у які правки Видавця прирівнюються до об’єктів інтелектуальної власності, Видавець надає всі права на такі правки Автору. Видавець погоджується на публікацію Статті за умови, що Стаття, у її кінцевому вигляді, є прийнятною як для Автора, так і для Видавця.
3. ГАРАНТІЇ
a) Автор гарантує, що, наскільки йому відомо, Стаття не принижує людської гідності, не посягає на приватне життя і жодним іншим чином не порушує прав людини. Автор зобов'язується звільнити і убезпечити Видавця від таких претензій.
б) Автор гарантує, що Автор має усі необхідні повноваження для підписання цієї Угоди та надання ліцензій, передбачених цією Угодою.
в) Автор гарантує, що Стаття, надана Видавцю, не була опублікована раніше.
4. ТЕРМІН ДІЇ
a) Ця Угода залишається чинною упродовж терміну дії авторських прав на Статтю відповідно до законів про захист авторських прав у кожній країні.
5.ГОНОРАР
Автор погоджується та визнає, що Автор не отримає жодної оплати від Видавця за використання Статті або ліцензій, наданих відповідно до цієї Угоди, за винятком випадків, якщо протилежне погоджено у письмовій формі в окремому порядку. Видавець публікує Статтю та надає Автору переплетений збірник зі Статею в усталеному форматі. Автор має можливість замовити додаткові копії за свій рахунок до того моменту, як Публікація, в якій міститься Стаття, потрапить в друк.
6. ПОВНОТА УГОДИ
Ця Угода замінює всі без винятку інші угоди, усні або письмові, між Автором та Видавцем щодо предмета цієї Угоди. Ця Угода містить усі гарантії та домовленості між сторонами стосовно Статті, і кожна сторона визнає, що не існує жодних інших тверджень, спонукань, обіцянок чи угод з боку або від імені будь-якої зі сторін, за винятком гарантій та домовленостей, що містяться у цій Угоді.
Автор(и):_________ Ректор: Скотна Н.В.,ДДПУ ім. Івана Франка
Підпис:___________ Підпис:______________________
Дата:_____________ Дата:________________________