МОДА ЯК ЗАСІБ САМОПРЕЗЕНТАЦІЇ ОСОБИСТОСТІ

Автор(и)

  • Ірина Гриник

DOI:

https://doi.org/10.24919/2312-8437.47.229344

Ключові слова:

самопрезентація; самодемонстрування; самовираження; ідентифікація; наслідування; імітація; соціальний вплив; мода; сучасність; цінності; культура

Анотація

Анотація. У статті здійснено теоретико-емпіричний аналіз особливостей самопрезентації особистості засобами моди. Подано теоретичний аналіз основних підходів до трактування моди та її еволюцію у процесі суспільного розвитку. Описано змістові характеристики моди як соціально-психологічного явища та її вплив на ідентифікацію й самопрезентацію особистості. Визначено, що мода є важливим механізмом самопрезентації та ідентифікації індивіда з певною соціальною групою. З᾿ясовано масштаби впливу моди на самоідентифікацію та самопрезентацію особистості, їх можливі наслідки. Розкрито психологічні механізми зацікавленості молоді сучасною модою.

Здійснено емпіричне дослідження ролі та впливу моди на самопрезентацію у студентської молоді. За результатами кількісного та якісного аналізу отриманих результатів виокремлено фактори і взаємозвʼязки між ними, що є ключовими у самопрезентації особистості. Стверджується, що досліджувані групи студентів сприймають моду як засіб для підкреслення своєї індивідуальності, у них яскраво виражена потреба у матеріальному благополуччі, престижі, популярності.

Біографія автора

Ірина Гриник

кандидат психологічних наук, доцент кафедри практичної психології, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, вул. Івана Франка, 24, м. Дрогобич, Україна, індекс 82100 (sirinka@ukr.net)

Посилання

Andreeva, G.M. (1998). Sotsialnaya psikhologiya [Social Psychology]. Moscow [in Russian].

Bodriyyar, Zh. (2006). Obshchestvo potrebleniya [Consumer Society]. Moscow: Respublika: Kulturnaya Revolyutsiya [in Russian].

Gofman, A.B. (1994). Moda i lyudi. Novaya teoriya mody i modnogo povedeniya [Fasion and People. New Theory of Fashion and Fashion Behaviour]. Moscow [in Russian].

Dykhnych, L.P. (2002). Fenomen mody v sotsiokulturnykh protsesakh ХХ stolittia [The Phenomenon of Fashion in Socio-Cultural Processes of the ХХ Century]. (Extended abstract of candidate᾿s thesis). Kyiv [in Ukrainian].

Kiloshenko, M.I. (2006). Psikhologiya mody [Psychology of Fashion]. Moscow: Oniks [in Russian].

Kiloshenko, M.I. (1998). Psikhologiya molodezhnoy mody [Psychology of Youth Fashion]. Saint Petersburg: SPHUTD [in Russian].

Komykh, N.H. (1998). Moda yak sotsialnyi fenomen v suchasnomu sotsiokulturnomu dyskursi [Fashion as a Social Phenomenon in Modern Socio-Cultural Discourse]. Zbirnyk naukovykh prats z humanitarnykh dystsyplin ‒ Collection of scientific works on the humanities, 7, 67‒75. Kyiv: Slavuta [in Ukrainian].

Petrov, L.V. (2003). Moda kak obshchestvennoye yavlenie [Fashion as a Social Phenomenon]. Leningrad: Nauka [in Russian].

Savchenko, Y.A. (2011). Moda u molodizhnii kulturi [Fashion in Youth Culture]. Retrieved from http://school.sociology.kharkov.ua/images/docs/magazine/soc_fut/2_2011/06.pdf [in Ukrainian].

Tkachenko, L.P. (1999). Moda yak estetychnyi fenomen [Fashion as an Aesthetic Phenomenon]. (Extended abstract of candidate᾿s thesis). Kyiv [in Ukrainian].

Fedorenko, Yu.O. (2007). Fenomen mody yak forma normatyvnoi povedinky osobystosti [Fenomenon of fashion as a form of Normative Behaviour of the Individual]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni T. Shevchenka. Sotsiolohiia. Psykholohiia. Pedahohika ‒ Bulletin of Kyiv National University named after Taras Shevchenko. Sociology. Psychology. Pedagogy, 27‒28, 100‒102. Kyiv [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-04-26

Номер

Розділ

Статті