ОСОБЛИВОСТІ ЗМІСТУ ОСОБИСТІСНОЇ ІДЕНТИФІКАЦІЇ В ПІДЛІТКОВОМУ ВІЦІ У КОНТЕКСТІ СУЧАСНОГО РОЗВИТКУ СУСПІЛЬСТВА

Автор(и)

  • Микола Ярошко
  • Петро Ярошко
  • Марія Гулич

DOI:

https://doi.org/10.24919/2312-8437.49.255841

Ключові слова:

ідентифікація; ідентичність; особистісна ідентифікація; значущий інший; механізм ідентифікації; самоототожнення; співвіднесення; динаміка ідентичності

Анотація

Анотація. У статті висвітлюються особливості змісту особистісної ідентифікації у підлітковому віці в контексті сучасного розвитку суспільства. Стверджується, що провідним механізмом становлення ідентичності є ідентифікація. У статті підкреслюється, що особистісна ідентифікація дуже важлива для нормального психічного розвитку людини на всіх вікових етапах, але особливо – у підлітковому та юнацькому віці. Звертається особлива увага на обґрунтування особливостей змісту особистісної ідентифікації підлітка, та дослідження одного з її механізмів, зокрема орієнтації на суб՚єктивного іншого. Особистісна ідентифікація підлітка є процесом співвіднесення його самого з освітніми, соціальними і особистісними ідеалами (образами учня, майбутнього спеціаліста, людини, громадянина), формування у нього ціннісного ставлення до довкілля. З՚ясовано, що процес залучення учнів-підлітків до діяльності у різноманітних спортивних секціях є своєрідною реакцією, формою соціально-психологічного захисту в період загальної особистісно-соціальної невизначеності. Розглянуто також розвиток особистісної ідентифікації учнів-підлітків у процесі соціально-педагогічної діяльності Дрогобицької дитячої юнацької спортивної школи ім. Івана Боберського. Показано, що психолого-педагогічний ефект впливу громадської думки колективу такого клубу на підростаючу особистість складається з низки усвідомлених і неусвідомлених актів та полягає у засвоєнні членом клубу соціального досвіду, суспільних цінностей, норм під час активної діяльності.

Біографії авторів

Микола Ярошко

кандидат психологічних наук, доцент кафедри педагогіки та психології, Приватна установа «Заклад вищої освіти "Міжнародний гуманітарно-педагогічний інститут "Бейт-Хана"», вул. Донецьке Шосе, 11, м. Дніпро, Україна, індекс 49000 (mykola21021949@gmail.com)

Петро Ярошко

тренер, викладач Дрогобицької дитячої юнацької спортивної школи імені Івана Боберського, вул. Сахарова, 2-а, м. Дрогобич, Україна, індекс 82100 (petroy1@ukr.net)

Марія Гулич

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри порівняльної педагогіки і методики викладання іноземних мов, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, вул. Івана Франка, 24, м. Дрогобич, Україна, індекс 82100 (gulicmaria22@gmail.com)

Посилання

Bekh, I.D. (2004). Novi metodolohii vykhovannia pidrostaiuchoi osobystosti [New methodologies for educating the growing personality]. Ukrainskyi sotsium – Ukrainian society, 1 (3), 88–94 [in Ukrainian].

Hnatenko, P.I., & Pavlenko, V.M. (1999). Identychnist: filosofskyi ta psykholohichnyi analiz [Identity: philosophical and psychological analysis]. Kyiv: APT-PRESS [in Ukrainian].

Hornostai, P.P. (2003). Hendernyi rozvytok ta henderna totozhnist osobystosti, osoblyvosti cholovichoi ta zhinochoi sotsializatsii [Gender development and gender identity of the individual, features of male and female socialization]. Henderni studii: osvitni perspektyvy – Gender studies: educational prospects (pp. 5–21). Kyiv: Foliant [in Ukrainian].

Horodianenko, V.H. (Ed.). (2002). Sotsiolohiia: pidruchnyk dlia studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv [Sociology: A Textbook for Students of Higher Education]. Kyiv: Akademiia [in Ukrainian].

Kremen, V.H. (Ed.). (2008). Entsyklopediia osvity [Encyclopedia of Education]. Kyiv: Yurinkom Inter [in Ukrainian].

Pustovit, L.O. et al. (Comps.). (2000). Slovnyk inshomovnykh sliv: 23000 sliv ta terminolohichnykh slovospoluchen [Dictionary of foreign words: 23.000 words and terminological phrases]. Kyiv: Dovira [in Ukrainian].

Radzhabova, S.Sh. (2006). Hlybynno-psykholohichnyi pidkhid do problemy identyfikatsii [Deep psychological approach to the problem of identification]. In S.D. Maksymenko (Ed.), Zbirnyk naukovykh prats Instytutu psykholohii im. H.S. Kostiuka APN Ukrainy – Collection of scientific works of the Kostyuk Institute of Psychology of the Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, 8 (5), 289–295. Kyiv [in Ukrainian].

Riker, P. (2002). Sam yak inshyi [Himself as another]. Kyiv: Dukh i Litera [in Ukrainian].

Cheremnykh, K.O. (2009). Osobystisna identyfikatsiia yak mekhanizm samozdiisnennia y zhyttietvorchosti [Personal identification as a mechanism of self-realization and life creation]. Pedahohika i psykholohiia – Pedagogy and Psychology, 2, 80–86 [in Ukrainian].

Shapar, V.B. (2004). Psykholohichnyi tlumachnyi slovnyk [Psychological dictionary]. Kharkiv: Prapor [in Ukrainian].

Freyd, Z. (1989). Psikhologiya bessoznatelnogo [Psychology of the unconscious]. Moskva: Prosveshchenie [in Russian].

Erikson, E. (2006). Identichnost: yunost i krizis [Identity: youth and crisis]. (Translate from English). Moskva: Flinta [in Russian].

Bandura, A. (1969). Social learning theory of identificatory prosses. Handbook of socialization: theory and research (pp. 213–262). Chicago.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-07-01

Номер

Розділ

Статті