АСЕРТИВНІСТЬ ПСИХОЛОГА ЯК УМОВА ЕФЕКТИВНОГО МІЖОСОБИСТІСНОГО СПІЛКУВАННЯ

Автор(и)

  • Наталія Подоляк

DOI:

https://doi.org/10.24919/2312-8437.49.255845

Ключові слова:

асертивність; асертивна особистість; асертивна поведінка; бар՚єри спілкування; емоційні бар՚єри; бар՚єри публічних виступів

Анотація

Анотація. У статті подані результати емпіричного дослідження співвідношення показників асертивності та бар՚єрів спілкування.

У результаті теоретико-емпіричного вивчення проблеми з՚ясовано, що асертивність деякі дослідники трактують як складну різнорівневу властивість особистості, котра виявляється у прийнятті себе та інших, відкритості та самоконгруентності, безпосередності поведінки, адекватному оцінюванні себе та інших людей, здатності брати на себе відповідальність тощо. Виявлено, що ця властивість особистості забезпечує успішність міжособистісної взаємодії, оскільки сприяє усуненню психологічних бар՚єрів спілкування.

Емпірична частина дослідження полягала у вивченні співвідношення між показниками асертивності та показниками психологічних бар՚єрів спілкування, у виявленні специфіки цих бар՚єрів у осіб з різним рівнем асертивності.

Виявлено, що показники асертивності мають тісні взаємозв՚язки з показниками бар՚єрів публічних виступів та емоційних бар՚єрів спілкування. Ці зв՚язки в основному виявилися від՚ємними, що свідчить про важливу роль асертивності в ефективному спілкуванні.

У результаті емпіричного дослідження з використанням валідного та надійного психодіагностичного інструментарію виявлено, що існують індивідуальні відмінності у проявах психологічних бар՚єрів спілкування у осіб, що мають різний рівень асертивності. Наявність таких відмінностей було підтверджено шляхом використання методу асів та профілів.

Емпірично встановлено, що для групи осіб з високим рівнем асертивності характерна відсутність емоційних бар՚єрів спілкування і бар՚єрів публічних виступів. На відміну від них, особи з низьким рівнем асертивності переживають труднощі у спілкуванні і встановленні контактів. Загалом, результати дослідження підтверджують думку стосовно значущості асертивності як властивості особистості, що забезпечує ефективну взаємодію.

Біографія автора

Наталія Подоляк

кандидат психологічних наук, доцент кафедри практичної психології, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, вул. Івана Франка, 24, м. Дрогобич, Україна, індекс 82100 (podolnatalya@gmail.com)

Посилання

Doych, M. (1997). Razreshenie konflikta (Konstruktivnye i destruktivnye protsessy) [Conflict Resolution (Constructive and Destructive Processes)]. Sotsialno-politicheskiy zhurnal – Socio-political magazine, 1, 202–212 [in Russian].

Kapponi, V., & Novak, T. (1995). Kak delat vse po-svoemu ili Assertivnost – v zhizn [How to do everything your own way or Assertiveness – in life]. Sankt-Peterburg: Piter [in Russian].

Nikolaiev, L.O. (2010). Doslidzhennia problemy asertyvnosti u vitchyznianii ta zarubizhnii shkolakh psykholohii rozvytku [Research of the problem of assertiveness in domestic and foreign schools of developmental psychology]. Zbirnyk naukovykh prats KPNU imeni Ivana Ohiienka, Instytutu psykholohii im. H.S. Kostiuka APN Ukrainy – Collection of scientific works of KPNU named after Ivan Ogienko, Institute of Psychology G.S. Kostyuk, Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, 9, 11–22 [in Ukrainian].

Staut, S. (2002). Upravlencheskiy trening [Management training]. Sankt-Peterburg: Piter [in Russian].

Stayn, S., & Buk, G. (2007). Preimushchestvo EQ: emotsionalnaya kultura i vash uspekh [EQ advantage: Emotional culture and your success]. (pp. 20–22). Moskva [in Russian].

Khokhlova, E.V. (2008). Konstruktivnaya agressivnost v formirovanii navykov assertivnogo povedeniya studentov vuza [Constructive aggressiveness in the formation of skills of assertive behavior of university students]. (Candidate՚s thesis). Nizhniy Novgorod [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-07-01

Номер

Розділ

Статті