ПЕРЕЖИВАННЯ ФРУСТРАЦІЙНИХ СИТУАЦІЙ В ЮНАЦЬКОМУ ВІЦІ ТА ЇХ ТРАНСФОРМАЦІЯ В ЖИТТЄВИЙ ДОСВІД

Автор(и)

  • Марія Вовк

DOI:

https://doi.org/10.24919/2312-8437.49.256116

Ключові слова:

переживання; наслідки переживань; фрустрованість особистості; фрустраційна толерантність; фрустраційні ситуації; фрустраційні реакції; життєвий досвід; юнацький вік

Анотація

Анотація. У статті висвітлюються основні наукові підходи до дослідження проблеми психологічних наслідків при переживанні фрустраційних ситуацій в юнацькому віці. Розкрито поняття «переживання», «фрустраційні ситуації», «фрустраційна толерантність». Здійснено інтегроване вивчення особливостей переживань фрустраційних ситуацій у юнацькому віці. Досліджено зміст та сутність феномену фрустраційної толерантності як фактора, що зменшує негативний вплив наслідків переживань фрустраційних ситуацій. Експериментально, за допомогою відповідних методик, виявлено когнітивні, емоційно-вольові, поведінкові й особистісні особливості переживань фрустраційних ситуацій у юнацькому віці. Також експериментально визначено рівень фрустраційної толерантності в осіб юнацького віку та особливості застосування ними копінґ-стратеґій у ситуаціях фрустрації.

Встановлено, що рівень фрустрованості тісно пов՚язаний із фрустраційною толерантністю. У студентів молодших і старших курсів при майже несформованій фрустраційній толерантності спостерігався високий рівень фрустрованості. Виявлено, що студенти старших курсів у ситуаціях фрустрації здатні проявляти самостійність при розв՚язанні проблем за допомогою «прийняття відповідальності», створення «стратегій вирішення проблем» та вміння «переоцінювати власний досвід». Таким чином, вони проявляють адаптивніші копінґ-стратеґії ніж студенти молодших курсів, оскільки для них характерні «дистанціювання» від критичних ситуацій та «уникання» їх.

Біографія автора

Марія Вовк

кандидат психологічних наук, асистент кафедри загальної психології, факультет психології, Київський національний університет імені Тараса Шевченка, вул. Володимирська, 64/13, м. Київ, Україна, індекс 01601 (m.v.vovk@icloud.com)

Посилання

Ananev, B.G. (1980). Izbrannye psikhologicheskie trudy [Selected psychological works]. (Vols. 1–2; Vol. 1). Moskva: Pedagogy [in Russian].

Vasilyuk, F.E. (1995). Tipologiya perezhivaniya razlichnykh kriticheskikh situatsiy [Typology of experiencing various critical situations]. Psikhologicheskiy zhurnal – Psychological journal, 16, 104–114 [in Russian].

Vovk, M.V. (2007). Perezhyvannia krytychnykh sytuatsii v yunatskomu vitsi yak forma sotsializatsii i resotsializatsii osobystosti [Experiencing critical situations in adolescence as a form of socialization and re-socialization of the individual]. In S.D. Maksymenko (Ed.), Zbirnyk naukovykh prats Instytutu psykholohii imeni H.S. Kostiuka APN Ukrainy – Collection of scientific works of the G.S. Kostyuk Institute of Psychology of the Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, 9 (1), 81–86 [in Ukrainian].

Kitaev-Smyk, L.A. (1993). Psikhologiya stressa [Psychology of stress]. Moskva: Nauka [in Russian].

Leontev, A.N. (1972). Problemy razvitiya psikhiki [Problems of the development of the psyche]. Moskva: Moscow University [in Russian].

Maslou, A. (2010). Motivatsiya i lichnost. Mastera psikhologii [Motivation and personality. Masters of Psychology]. (Translated from English). Sankt-Peterburg: Piter [in Russian].

Myasishchev, V.N. (1995). Psikhologiya otnosheniy [Psychology of relations]. Moskva: Institute of Practical Psychology; Voronezh: NPO MODEK [in Russian].

Rubinshteyn, S.L. (1997). Osnovy obshchey psikhologii [Fundamentals of General Psychology]. Moskva: Nauka [in Russian].

Simonov, P.V. (1991). Teoriya otrazheniya i psikhofiziologiya emotsiy [Reflection theory and psychophysiology of emotions]. Moskva: Nauka [in Russian].

Tarabarina, N.V. (1984). Eksperimentalno-psikhologicheskaya metodika izucheniya frustratsionnykh reaktsiy: metodicheskie rekomendatsii [Experimental and psychological methods of studying frustration reactions: Methodical recommendations]. Leningrad: Publishing House of Leningrad State University [in Russian].

Freyd, Z. (1991). Psikhoanaliticheskie etyudy [Psychoanalytic studies]. Minsk: Belarus [in Russian].

Erikson, E.G. (1996). Identichnost: Yunost i krizis [Identity: Youth and Crisis]. (Translated from English). Moskva: Progress [in Russian].

Yung, K.G. (1998). Izbrannoe [Favorites]. (Translated from German). Minsk: Popurri [in Russian].

Rosenzweig, S. (1981). Adolescent form supplement to the basic manual of the Rosenzweig Picture-Frustration Study. St. Louis, MO: Rana House [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-07-01

Номер

Розділ

Статті